Kyberturvallisessa yhteiskunnassa riittää tehtävää

Kolmipäiväinen IEEE-konferenssi houkutteli paikalle lähes neljäsataa digitaalisesta yhteiskunnasta kiinnostunutta asiantuntijaa.

F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppösellä on uutisia – hyviä ja huonoja.

”Hyvä uutinen on, että meiltä eivät työt lopu. Huono uutinen on, että työt eivät meiltä lopu”, hän virnistää, ja täysi salillinen konferenssivieraita hymähtää yhteisymmärryksen merkiksi. Tiedotusvälineissä erilaisista tietoturvahyökkäyksistä on tullut jo arkinen perusaihe, ja tekijöiden skaala on laaja.

”Meillä on hyviä hakkereita, joiden tarkoitus on osoittaa yrityksille ja kansalaisille heitä uhkaavia tietoturva-aukkoja. Valitettavasti iso osa hakkereista käyttää osaamistaan joko taloudellisen hyödyn tavoitteluun, valtaa saadakseen tai vielä vaarallisempiin tarkoituksiin. Siksi softan turvaaminen onkin tärkein tehtävämme”, Hyppönen painottaa.

Aalto-yliopiston ja Xidianin yliopiston järjestämä tieteellinen IEEE-konferenssi houkutteli paikalle lähes neljäsataa digitaalisen yhteiskunnan mahdollisuuksista ja haasteista kiinnostunutta asiantuntijaa.

5G jo vuonna 2020?

Turvallisuuden merkitystä korostaa myös Nokia Networksin tietoturvatutkimuksesta vastaava Gabriel Waller. Sen tärkeys myös kasvaa jatkuvasti, kun yhä suurempi osa jokapäiväisestä elämästämme siirtyy verkon hallittavaksi. Kehitteillä oleva 5G mahdollistaa muun muassa automaattisen liikenteen, mutta kuka uskaltautuu itseänsä ohjaavan auton kyytiin, jos kuka tahansa hakkerointitaitoinen voi pyörittää sen rattia tai lukita jarrut murtautumalla omalta koneeltaan sen ohjausjärjestelmään?

”Yhteistyö on avainasemassa verkkoyhteyksien turvallisuuden ja toimivuuden takaamisessa”, Waller uskoo.

”Turvallisuus on kallis, mutta välttämätön ja pitkällä aikavälillä kannattava investointi. Me Nokialla teemme täysillä töitä, ja uskomme, että kaupallinen 5G-verkko voidaan ottaa käyttöön vuonna 2020”, hän paljastaa.

Kolmipäiväinen IEEE-konferenssi järjestettiin Helsingissä 20.–22. elokuuta. Tapahtuman partnerina toimi Tekes ja sitä tukivat Nokia, SSH Communications Security ja Ericsson.

Uutinen 17.6.2015 Kohti älykästä, verkottunutta ja kyberturvallista digitaalista yhteiskuntaa

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: