Kuviollinen mieli on oppikirja ja ylistys käsillä tekemiselle

Taidepedagogi Laura Isoniemen juuri julkaistu teos Kuviollinen mieli esittelee luovien kuviointimenetelmien käyttöä suunnittelussa. Se on näyteikkuna ”kuvioleikkiin”, johon kirjan ohjeiden avulla voi kuka vain heittäytyä.
Aukeama kirjasta kuviollinen mieli.
Aukeama kirjan ensimmäisestä luvusta, "Suunnittelun lähtökohtia".

Kuviollinen mieli -teos tarjoaa uusia näkökulmia ja ajankohtaisia tekotapoja pintasuunnitteluun. Kirja esittelee erilaisia luovia kuviointimenetelmiä runsaiden kuvien ja konkreettisten työohjeiden avulla. Mukana on sekä perinteisiä menetelmiä että uusia teknisiä sovelluksia, joita voi hyödyntää monialaisesti suunnittelun ja taiteen eri alueilla.

Esitellyt menetelmät ovat usein hyvin yksinkertaisia ja hyödyntävät oivaltavasti arkisia käyttöesineitä, vaikkapa keittiövälineitä. Kirjan ohjeet palvelevat yhtä lailla alan ammattilaisia kuin ketä tahansa, joka toivoo pääsevänsä kosketuksiin oman luovan puolensa kanssa.

Laura Isoniemen oppien ytimessä on käsillä tekeminen – tai käsillä ymmärtäminen, käsittäminen – sekä leikin läsnäolo suunnittelussa. Kirjan inspiroivat kuvat sekä kirjoittajan omista kokemuksista kumpuavat tarinat ja neuvot rohkaisevat luovaan työskentelyyn, vaikka siitä ei olisi aiempaa kokemusta.

”Mielestäni kaikki tekeminen, mikä tuntuu hauskalta, useimmiten myös onnistuu”, kirjoittaa Isoniemi.

”Leikin kaltaisia ovat toiminnot, joissa ei ole aika- tai tulostavoitteita, kuten käsillä tekeminen sekä roolileikit ja yhdessäolo ilman varsinaista päämäärää. - - Helpoimpia ovat ajatusleikit, ne ovat ilmaisia ja useimmiten saatavilla.”

Taiteen maisteri, taidepedagogi ja IDBM Pro -tutkinnon suorittanut Laura Isoniemi on työskennellyt opetustehtävissä lähes 30 vuotta. Hän on opettanut Aalto-yliopistossa muun muassa tekstiilitaidetta, muotoilua ja painokangassuunnittelua ja vieraillut kouluttajana myös Islannissa, Kiinassa ja Ugandassa. Opetustyön ohella Isoniemi toimii vapaana suunnittelijana ja taidekuraattorina.

Kuviollinen mieli -kirjan visuaalisesta ilmeestä vastaavat niin ikään Aalto-yliopiston alumnit: graafinen suunnittelija Minna Luoma sekä valokuvaaja Eeva Suorlahti.

Kirjan Kuviollinen mieli etukansi
Kirjan etukannen kuva: Eeva Suorlahti.

Aalto ARTS Booksin kustantama teos on saatavilla Aalto University Shop -verkkokaupassa (shop.aalto.fi) ja myymälässä (Väre-rakennus, Otaniementie 14, Espoo), josta voi ostaa myös Laura Isoniemen suunnittelemia t-paitoja ja postikortteja. Isoniemi esiintyy myymälässä ARTS Books Talks -tapahtumassa 7. toukokuuta kello 16.

Kirjan aineistoa ja sen innoittamana syntyneitä teoksia on esillä Väreen FE-näyttelytilassa (1. krs) 8. huhtikuuta saakka.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.