Kunnianhimoisia projekteja Sähköpajassa

Kevään kurssilaisia kannustettiin asettamaan tavoitteet entistä korkeammalle.

Tyytyväiset kurssilaiset ja innokkaat kuuntelijat kokoontuivat jälleen jo perinteeksi muodostuneen Sähköpaja-kurssin loppuseminaariin Sähkötekniikan korkeakouluun. Kevään 2016 ryhmät olivat saaneet aikaan huikeita projektitöitä. Inspiraation lähteenä oli useimmilla ollut jokin harrastus tai esimerkiksi Star Wars.

Keväällä 2016 pajalla oli kannustettu erityisesti kokeilemaan rajoja ja asettamaan tavoitteet todella korkealle.

– Tämä näkyi kaikissa 40 projektissa, sillä monella aika loppui kesken eivätkä he ehtineet toteuttamaan kaikkia visioitaan. Monella työ projektin parissa jatkuu edelleen, vaikka kurssi on jo päättynyt, kurssin vetäjä Kimmo Silvonen kertoo.

Pajassa kasattiin tällä kertaa muun muassa aurinkokennoilla kulkeva mars-kulkija, älypeili, midi-ohjattu akustinen kitara, Star Warsin kulttirobotti, mokamaster, aurinkoenergiaa hyödyntävä lentokone, piirilevyjyrsin, vinyylilevynvaihtaja ja paljon muuta.

Pajan töitä esillä jo kuudennen kerran

Kevään 2016 sähköpajakurssilaisten lopputyöt olivat esillä yleisölle torstaina 26. toukokuuta. Kurssi järjestetään kaksi kertaa vuodessa kevät- ja syyslukukaudella ja seminaari kokoaa yhteen yleisön ja opiskelijat Otaniemeen Sähkötekniikan korkeakoulun tiloihin.

Sähköpaja-kurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2013. Kurssi on koettu innostavaksi ja motivoivaksi, ja siellä on koettu olevan hyvä ja kannustava ilmapiiri. Kurssin tavoitteena on nähdä käytännössä, mihin teoriaa tarvitaan ja se on saanut kiitettävää palautetta niin opiskelijoita kuin korkeakoulun ulkopuolisiltakin tahoilta. Kurssi on suunnattu pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoille, mutta mukaan tulee vuosi vuodelta lisää innokkaita osallistujia kaikista Aalto-yliopiston korkeakouluista.

Live-video loppuseminaarista on katseltavissa Sähkötekniikan korkeakoulun Facebook-sivulla.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.