Kuinka soveltaa hurjaa itsemyötätuntoa käytännössä?

Oasis of Radical Wellbeing 2021
Oasis of Radical Wellbeing talvi 2021

Kun epäonnistumme, sisäinen äänemme puhuu usein itsellemme ankarasti ja kriittisesti. Itsemyötätunnon käsite voi auttaa kohtaamaan omat puutteemme rakentavasti ja lempeästi, samalla tavoin kuin lohduttaisimme ystävää samankaltaisessa tilanteessa. Mitä sitten tarkoitetaan hurjalla itsemyötätunnolla? Kyseessä on amerikkalaisen professorin Kristin Neffin kehittämä käsite, joka keskittyy itsemyötätunnon seuraavaan tasoon; ryhtymistä rohkeasti toimeen haasteiden kohtaamiseksi ja ratkaisemiseksi.

Tutustu syvemmin hurjan myötätunnon konseptiin kuuntelemalla Oasis of Radical Wellbeing -hankkeen vetäjän, psykologi Merita Petäjän blogikirjoitus aiheesta sekä uusi The Best Thing Today -psykologipodcast-jaksomme (englanniksi), jossa Aalto-yliopiston psykologi Paula Sjöblom haastattelee aiheesta Meritaa.

Käy myös kurkkaamassa muita Aalto-yliopiston hyvinvointimateriaaleja (blogikirjoituksia, podcasteja, videoita, koulutuksia ja uutisia) Oasis of Radical Wellbeing -hankkeen Media Hubista.

Lue:

Oasis of Radical Wellbeing 512

Merita Petäjän blogi: Hurja itsemyötätunto käytännössä (ulkoinen linkki)

Aalto-yliopisto on täynnä lahjakkaita ihmisiä, rohkeita ajattelijoita ja uudistajia, jotka myös vaativat itseltään paljon. Ja kun vaadimme paljon itseltämme, meillä on taipumus vaatia paljon myös muilta.

Kuuntele (englanniksi):

The Best Thing Today Oasis of Radical Wellbeing 2021

The Best Thing Today: Fierce Self-compassion in Action (ulkoinen linkki)

Paula Sjöblom talks with psychologist Merita Petäjä, project manager of Oasis of Radical Wellbeing about fierce self-compassion.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: