Kuinka elefantit oppivat tanssimaan

Lähes 200 Aalto EMBA -alumnia kokoontui Souliin16. lokakuuta oppimaan ketteryyden juurruttamisesta organisaatioihin, kuulemaan tuoreimmat uutiset Aalto-yliopistosta ja aSSISTista sekä nauttimaan toistensa seurasta.
Aalto EMBA -alumnitapaaminen Soulissa, ryhmäkuvassa toistasataa alumnia
Aalto EMBA -alumnit sekä Aalto-yliopiston ja aSSISTin edustajia ryhmäkuvassa

Aalto-yliopiston ja aSSISTin (Seoul School of Integrated Sciences & Technologies) toista kertaa järjestämä alumnitapaaminen toi yhteen suuren määrän Etelä-Korean EMBA-alumneja. Aalto University Executive Educationilla (ja Helsingin kauppakorkeakoululla ennen Aalto-yliopiston muodostamista) on ollut ilo tehdä yhteistyötä eteläkorealaisen kumppanin aSSISTin kanssa jo lähes 25 vuoden ajan tarjoamalla yhteistä EMBA-ohjelmaa. Ohjelmasta on valmistunut tähän mennessä 4 000 alumnia, joista monet työskentelevät johtotehtävissä kansainvälisissä yrityksissä Etelä-Koreassa ja muualla.

Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman piti esityksen Aalto EMBA -alumnitapaamisessa Soulissa
Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman

aSSISTin rehtori Tae Hyun Kim avasi tilaisuuden, jota seurasi Suomen Etelä-Korean suurlähettiläs Eero Suomisen onnittelupuheenvuoro. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman (kuvassa) kertoi Aalto-yliopiston tuoreimmat kuulumiset ja korosti Kauppakorkeakoulun ja Etelä-Korean läheistä yhteistyösuhdetta. Hän myös kiitti lämpimästi lahjoituksesta, jonka Aalto-aSSIST-alumnit tekivät muutama vuosi sitten Kauppakorkeakoululle. Lisäksi dekaani paljasti, että lahjoituksen huomioimiseksi asennetaan nimikkolaatta suurlahjoittajatauluun Kauppakorkeakoulun uudessa rakennuksessa.

Tohtori Pekka Mattila (Aalto University Executive Educationin toimitusjohtaja & varadekaani ja Kauppakorkeakoulun Professor of Practice) piti inspiroivan puheenvuoron otsikolla “How elephants learn to dance – instilling agility”. Hän kertoi, kuinka erityisesti suurten organisaatioiden tulee osata ennakoida muutoksia sekä ymmärtää, mitä organisaatioiden ketteryys tarkoittaa ja kuinka niiden tulee juurruttaa ketteryys osaksi organisaation toimintaa, jotta suoritustaso säilyy. Mattilan mukaan ketteryyden juurruttaminen vaatii dynaamisten kyvykkyyksien rakentamista; “taiteen ja tieteen” ts. epävirallisten ja virallisten käytäntöjen tasapainoa, resurssien aktiivista uudelleenjakoa, sekä toimintamallia, joka edesauttaa ottamaan hyödyt irti nykytoiminnasta ja samanaikaisesti kokeilemaan uusia asioita ja tapoja toimia.

Tapahtumaan osallistuneet alumnit pääsivät myös muistelemaan opintoaikojaan, kun tilaisuuden juontaja, EMBA-ohjelman johtaja Kyung-ju Kimin esitteli kokoelman valokuvia ohjelman toimintavuosien varrelta. Alumniyhdistyksen puheenjohtaja, KB Savings Bankin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Shin Hong Seob kannusti alumneja osallistumaan alumnitoimintaan, ja myös muut paikalla olleet merkittävät alumnit esittivät tervehdyksensä tilaisuudessa. aSSISTin vararehtori Yong Joo Choi päätti tilaisuuden kertoen EMBA-ohjelman viime vuosien jatkuvasta, positiivisesta kehityksestä.

Aalto EMBA -alumnit ja Prof. of Practice Pekka Mattila puhumassa
Tohtori Pekka Mattila kertoi esityksessään, kuinka erityisesti suurten organisaatioiden tulee osata ennakoida muutoksia sekä ymmärtää, mitä organisaatioiden ketteryys tarkoittaa.

Soulin alumnitapaaminen oli jatkoa dekaani Björkmanin viime vuosina järjestämille alumnitapaamisille Singaporessa, Soulissa (2018), Palo Altossa, New Yorkissa (2018 ja 2016), Lontoossa (2017 ja 2015), Tukholmassa, Stanfordin yliopiston kampuksella sekä Moskovassa. Näiden tapaamisten tarkoituksena on luoda ja ylläpitää Aalto-yliopiston alumniyhteisöä myös Suomen ulkopuolella.

Aalto-yliopiston alumnirekisteriin on jo liittynyt yli 40 000 alumnia 80 eri maasta. Voit liittyä alumnirekisteriin ilmaiseksi osoitteessa: https://alumnicircle.aalto.fi/

Lisätietoja:
Jonna Söderholm, ulkoisten suhteiden päällikkö, Kauppakorkeakoulu

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.