Kryptologian professori Kaisa Nyberg jää eläkkeelle tietotekniikan laitokselta

Kaisa Nyberg on tutkinut tiedon ja kommunikaation turvaamisen matemaattisia menetelmiä aktiivisia hyökkääjiä vastaan.
nyberg_kaisa_1_700_400_fi.jpg

-         Minusta tuli kryptologi Puolustusvoimissa, jossa minulle tarjottiin tutkijan paikkaa matematiikan tohtorina ja dosenttina vuonna 1987. Sain tutkia, julkaista ja käydä konferensseissa, kertoo Kaisa.

Vuonna 1997 Teknilliseen korkeakouluun perustettiin kryptologian professuuri ja Kaisaa kysyttiin jo tuolloin siirtymään professorin tehtäviin. Kaisa halusi kuitenkin ensin saada teollisuuskokemusta Nokialla.

-         Vuonna 1998 siirryin Puolustusvoimista Nokian tutkimuskeskukseen tutkimaan matkapuhelinten salausmenetelmiä osana kansainvälistä asiantuntijaryhmää. Tuolloin kehitetyt salaustekniset, standardoidut ratkaisut ovatkin tällä hetkellä käytössä miljardeissa matkapuhelinlaitteissa ympäri maailmaa, kertoo Kaisa.

-         Kehitimme yhdessä N. Asokanin, tietoturvaan keskittyneen professorin, kanssa Nokialla myös Bluetooth –laitteille uuden ja ajanmukaisen paritusmenetelmän, ja standardoimme sen yhdessä Microsoftin kryptologien kanssa, lisää Kaisa.

Kaisa siirtyi Aalto-yliopistoon professoriksi vuoden 2005 alussa. Hänen ryhmästään on valmistunut yhteensä kuusi tohtoria, joista viimeisin väitös oli vasta kaksi viikkoa sitten.

-         Eräs urani kohokohta oli aloittaa julkaisutoiminta kryptologian alalla. Näihin julkaisuihin on sittemmin kertynyt  satoja viittauksia. Toinen hieno asia oli saada oma tutkimusryhmä, jota sai ohjata ja jonka toimintaan vaikuttaa.  Ryhmään tuli paljon uutta, hyvää osaamista vuosien varrella ja sen saavuttamat tulokset ovat kansainvälisesti merkittäviä. Jotkut ulkomaiset vaihto-opiskelijat ovat sanoneet tulleensa Aalto-yliopistoon vain kryptografian vuoksi, lisää Kaisa lopuksi.

Vielä kesällä Kaisan ohjattavaksi tulee jatko-opiskelija Italiasta. Kaisa jatkaa myös JUFO-paneelissa ja Post Doc –poolissa. Vapaa-ajan osuus luonnollisesti tulee kasvamaan, joten tutkimuksen lisäksi Kaisa ehtii harrastaa muutakin, kuten hoitaa lapsenlapsiaan ja puutarhaa Inkoon ulkosaaristossa sijaitsevalla mökillään.

Kuvat: Kimmo Järvinen

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.