Kova sade herättelee keskustelemaan

Hard Rain Goes Aalto tuo syyskuussa Aalto-yliopistoon ympäristöaiheisia tapahtumia.

Aallon opiskelijat ovat toteuttaneet näyttelyiden ja seminaarien sarjan yhteistyössä maailmallakin tunnetun Hard Rain -hankkeen kanssa. Projektin tavoitteena on lisätä ihmisten ymmärrystä ympäristön tilasta ja kannustaa heitä ottamaan osaa ekologisen kriisin ehkäisyyn.

Neljän tapahtuman sarjan aloittaa Whole Earth? -näyttely, joka saapuu samanaikaisesti Suomen lisäksi yliopistoihin Englannissa, Skandinaviassa sekä Australiassa. Whole Earth?:n viesti on, että tämän päivän nuoret ovat ensimmäinen sukupolvi, jota ympäristön muutokset koskevat ja täten tulevaisuus kuuluu heille. Näyttely tarjoaa tietoa ilmastonmuutoksesta, jotta osallistuminen keskusteluun tulevaisuudesta helpottuisi.

Whole Earth? -näyttely on ympäristövalokuvaaja Mark Edwardsin käsialaa. Hän on uransa aikana dokumentoinut maailmalla ympäristöä ja sen muutoksia. Näyttelyn kirjallisista tuotoksista on vastannut arvostettu kestävän kehityksen asiantuntija Lloyed Timberlake. Lisäksi tukholmalainen tutkimuskeskus Resilience Centre on osallistunut projektin tukemiseen tarjoamalla uusinta tutkimustietoa kestävästä kehityksestä ja planeetan kestokyvyn rajoituksista.

Whole Earth? avaa samanaikaisesti uuden näyttelytilan beta_SPACEn. Näyttelytila sijaitsee Otaniemen kampuksella, ja sen tavoitteena on toimia kohtauspaikkana kuudelle Aalto-yliopiston korkeakoululle. Näyttelytilan ohjelmasta on vastuussa ryhmä opiskelijoita, joiden tarkoitus on tuoda ohjelman sisältöön sekä taiteen, teknologian, talouden että tieteen eri näkökulmia.

Whole Earth? on nähtävillä 1.–18.9.2015 osoitteessa Otakaari 1 X, Otaniemi, Espoo.

Hard Rain Goes Aalto -tapahtumat syyskuussa

Hard Rain Goes Aalto -seminaari
17. syyskuuta, klo 13–16
Sampo-sali, Hämeentie 135 C, Helsinki

Hard Rain Goes Aalto -seminaari tarjoaa keinoja ymmärtää ilmastonmuutoksen aiheuttajia ja ottaa kantaa aiheeseen. Ohjelma sisältää Aalto-yliopiston tutkijan Katri Pulkkisen esityksen Systems thinking, Suomen WWF:n toimitusjohtajan Liisa Rohwederin esityksen State of the World ja Suomen Greenpeacen maajohtajan Sini Harkin esityksen Activism.

De-Signed Futures -näyttely

Avajaiset 17. syyskuuta klo 17, 18.9.–15.10.2015
Node-galleria, Hämeentie 135 C, 5. krs, Helsinki

De-signed futures -taidenäyttely kysyy ”Kuka on vastuussa?” ja mikä on kysymyksen ja vastuun suhde suoraan toimintaan? Näyttely esittelee Mustarinda-kollektiivin jäsenten Pauliina Leikasen ja Riikka Keräsen töitä. Lisäksi näyttelyssä on nähtävillä Oakolo-yhteistyöprojektina toteutetut teokset (Suvi Ermilä, Pia Grüter, Thomas Heib, Riikka Keränen, Pia Lindman, Niko Nurmi ja Emilio Zamudio-Murillo).

The Present We Want, The Futures We are Building
18. syyskuuta, 11.00–17.30
Node-galleria, Hämeentie 135 C, 5. krs, Helsinki

Tilaisuus tuo yhteen Aallon opiskelijat, tutkijat ja vieraat keskustelemaan ja jakamaan ideoita siitä, kuinka rakentaa suotuisaa tulevaisuutta kriisin keskellä. Keskustelun näkökulmia ovat muun muassa luonnonvarat, taloudelliset käytännöt ja kulttuuriset toimet. Kutsutut puhujat pitävät kukin lyhyen esityksen, mutta tarkoituksena on, että kaikki läsnäolijat pääsevät keskustelemaan aiheista.

Näyttelyn ja tapahtumien järjestämisestä on ollut vastuussa Aallon opiskelijat: Jovana Kacavenda  (COID-ohjelma), Oona Casalengo (Creative Sustainability -ohjelma) sekä Dahlia El Broul ja Emilio Zamudio (taiteen laitoksen ViCCA-ohjelmasta).

Lisätietoja Mediafactoryn sivuilta (mediafactory.aalto.fi)

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.