Koululaisten kesäleireillä pääsee tekemään tiedettä

Kemiapainotteisella tiedeleirillä lapset etsivät vastauksia tieteen kysymyksiin arkipäivän esimerkkien avulla.

Lumarts-laboratoriossa järjestettiin kesäkuun alussa kaksi tiedeleiriä koululaisille. Leirit järjesti LUMA-keskus Aalto yhteistyössä Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen kanssa.

Kryptokiekon valmistamiseen keskityttiin huolellisesti.

Ensimmäisellä viikolla laboratorion valloittivat 8-10-vuotiaat ja toisella viikolla hieman isommat tiedemiesten ja –naisten alut, eli 10-13-vuotiaat koululaiset. Leirien ohjelmassa painottui kemia, mutta kaikki luonnontieteet ja matematiikka olivat myös läsnä.

Leirin vetäjinä toimivat luma-aineiden opettajaopiskelijat ja Otaniemessä oli mukana myös teekkari, joka toi mukaan fysiikan osaamista.

– Leiripaikat ovat olleet niin kysyttyjä, että tulijoita olisi ollut tuplasti enemmän kuin mitä mukaan mahtuu, kertoi opettajaksi opiskeleva Jaakko Tuunanen.

Viikon ohjelma oli hyvin mietitty ja monipuolinen. Se koostui sekä tiedetehtävistä että museovierailuista. Tieteen tekemisen lomassa pelailtiin myös ulkopelejä ja suunnistettiin aarretta Otaniemessä.

Kuivajäätä, löllölimaa ja salapoliisin tehtäviä

Leirin perusajatuksena on tutustua tieteeseen itse kokeillen. Innostus tekemiseen syttyy siitä, että kaikkea päästään käytännössä kokeilemaan.

Toisen leiriviikon aikana lapset valmistivat mm. kuivajäätä, eli jääkylmää hiilihappojäätä sekä aidon tuntuista löllölimaa maissijauhosta ja värijauheista.

Värjätty löllölima kuivatettiin ikkunalaudalla.

Kesän kunniaksi menussa oli myös tiedelimsan valmistaminen: tehtävässä on tarkoitus demonstroida hiilidioksidiin liittyviä ilmiöitä limsassa kemian näkökulmasta, esimerkiksi sitä, miten hiilihappo muodostuu.

Salapoliisin tehtäviä otettiin haltuun kryptokiekon avulla. Kiekot askarreltiin ensin itse ja tämän jälkeen ratkottiin salakirjoitusta.

Innostus jatkuu vielä tiedeleirin jälkeenkin

Innostus tieteeseen ja sen tekemiseen tarttuu. Leiriltä saadut opit ovat kiinnostaneet vielä jälkeenpäin.

Jokainen lapsi sai viikon päätteeksi omakseen leirikansion. Kansiosta löytyvät samat tehtävät, joiden parissa viikon aikana on puuhailtu. Näin tieteen tekemistä voi jatkaa kotona.

– Vanhemmilta onkin tullut palautetta, että keittiö on monesti töistä kotiin tulessa näyttänyt hyvin hyödynnetyltä kemian laboratoriolta, Tuunanen kertoi.

Tästä voi päätellä, että leirin päätteeksi saadut diplomit hyvästä suorituksesta, ovat enemmän kuin ansaittuja.

Lisätietoja koululaisvierailuista

Lisätietoja Lumarts-laboratoriosta

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

LUMA-keskus Aallon Lumarts-laboratorio sijaitsee Otaniemen kampuksella. Laboratoriota käytetään luonnontieteiden ja biotaiteiden opetukseen: luma.aalto.fi.

LUMA-keskus Aalto järjestää yhteistyössä Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen kanssa mm. lasten tiedeleirejä.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Opinnot Julkaistu:

Kursseja tohtoriopiskelijoille periodissa V

Periodi V alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 9. kesäkuuta 2024.