Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät

Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäiviä vietetään 3.– 5.5.2023 Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä. Noin 450 korkeakoulutuksen kansainvälisyyden parissa työskentelevää asiantuntijaa kokoontuu verkostoitumaan ja keskustelemaan ajankohtaisista asioista kevätpäivien verkostotapaamisissa ja sessioissa.
Kv-kevätpäivät 2023
Kv-kevätpäivät 2023- Aalto University. Photo: Atte Mäkinen

Päivien teemana on Kansainvälisyys murroksessa.  Avajaistilaisuuden keynote-puheenvuorossaan Aalto-yliopiston professori Hannu Seristö tarkastelee korkeakoulujen globaalin toimintaympäristön muutoksia luonnehtien niitä pyörteisiksi. ”Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat jo nyt yliopistojen ja korkeakoulujen toimintaan. Kansainvälinen akateeminen yhteistyö on ilman muuta välttämätöntä, mutta siitä on tulossa aikaisempaa monimutkaisempaa”, Seristö toteaa. ”Ratkaisuna on jatkuva valppaus ja riittävä strateginen ketteryys muutoksien edessä.”

Päivien ohjelma jäsentyy Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen vision 2035 alaotsikoiden mukaisesti:

1. Arvot ja periaatteet ohjaavat
  2. Houkutteleva ja kilpailukykyinen Suomi
  3. Vastuullinen ja vastaanottava Suomi
  4. Suomi ratkaisemassa kestävän kehityksen haasteita
  5.  Yhteistyön Suomi

Tapahtuman suunnittelussa on Aalto-yliopiston ja Opetushallituksen lisäksi ollut mukana OKM:n alainen Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen KV-foorumi.

Lisätietoa kevätpäivistä 2023 Aalto-yliopiston sivuilla

Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.