Komiakorttelin ideakilpailun voitto Omenankukan terälehtiä -suunnitelmalle

Seinäjoen Komiakorttelin piha-alueiden ja julkisten ulkoalueiden ideakilpailu on ratkennut.
Komiakorttelin ideakilpailun voitto Omenankukan terälehtiä -suunnitelmalle

Pääpalkinnon 2500 euroa saa suunnitelma Omenankukan terälehtiä. Voittajatyön on suunnitellut työryhmä Inka Norros, Hertta Ahvenainen ja Sanna Sarkama.

Tuomariston mukaan voittajatyö on eheä ja toimiva kokonaisuus, johon on onnistuttu luomaan ainutlaatuinen tunnelma. Kilpailutyössä korttelin läpi kulkeva kevyenliikenteen raitti luo vehreän selkärangan, jonka kautta sen versot levittäytyvät puuryhminä korttelin pihoille.

Suunnitelmassa on ratkaistu onnistuneesti yksityisten ja julkisten tilojen väliset siirtymät sekä alueen reitistö. Piha-alueet on jaettu selkeiksi toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi, jotka kannustavat aktiivisuuteen ja ulkoiluun. Kilpailun yhtenä arviointiperusteena oli hulevesien käsittely, joka oli voittajatyössä ratkaistu kuljettamalla hulevedet vesiaiheena raittia pitkin.

Jaetun toisen palkinnon (1250 euroa) saavat suunnitelmat Kudelma ja Meander. Raati päätti lunastaa myös Sarka-nimisen suunnitelman. Kilpailu oli suunnattu Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman opiskelijoille.

Seinäjoen kaupungin ja YIT:n järjestämän kilpailun tarkoituksena on luoda uutta ihmisläheistä kaupunkirakennetta. Alueelle on luonnosteltu asumista noin 33 000 kerrosneliömetriä, mikä mahdollistaa yli 400 asuntoa. Uusi sisäpihojen ja viheralueiden muodostama asuinalue sijaitsee Joupissa Suupohjantien, Herralankadun ja Sastamalankadun välisellä alueella.

Ensimmäisten kahden asuinkerrostalon rakennuslupahakemukset on jätetty ja rakentaminen alkanee lähiviikkoina. Uuden puistomaisen Komiakorttelin ulkoalueiden ideakilpailu antaa mahdollisuuksia jatkosuunnitteluun toiminnallisuuden ja viihtyisyyden parantamiseksi.

Komiakorttelin kilpailutöihin voi tutustua kaupungintalon aulassa 18.3.–2.4. klo 8–15.45.

Lisätiedot:
kaavoitusarkkitehti Veli-Matti Prinkkilä, Seinäjoen kaupunki, p. 044 418 1531
projektipäällikkö Juha Pöntinen, YIT Rakennus Oy, p. 040 843 9827, [email protected]

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: