Kolmeen yliopistoon tutkimusjärjestelmä yhteishankintana

Valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota hyvään käytettävyyteen.

Aalto-yliopisto, Lapin yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto ovat hankkineet uuden tutkimustietojärjestelmänsä yhteishankintana. Toimintatapa toi taloudellista hyötyä poistamalla päällekkäistä kilpailuttamista ja sen vaatimaa työtä ja mahdollisti hankinnan ammattimaisemman toteuttamisen. Yhteishankinnan koordinoi Aalto-yliopisto ja kukin yliopisto toteuttaa itsenäisesti oman järjestelmänsä.

Keskeinen järjestelmälle asetettu vaatimus oli hyvä käytettävyys, etenkin akateemisen henkilökunnan näkökulmasta. Tarjouksen jättäneille järjestelmille tehtiin keväällä 2014 käytettävyysvertailu, jonka oli suunnitellut Aalto-yliopiston strategisen käytettävyyden tutkimusryhmä.

Hankittu järjestelmä on Elsevier BV:n tutkimustietojärjestelmä PURE, joka on laajalti Euroopassa käytössä oleva valmisohjelmisto.  Uusi järjestelmä mahdollistaa entistä paremman tiedon hallinnan ja käytön niin tutkijoille kuin tutkimusta tukeville yliopistopalveluillekin. Yliopistojen tutkimus ja taiteellinen toiminta saadaan paremmin näkyviin yliopistojen ulkopuolelle. Suomessa PURE-järjestelmää käyttävät myös Helsingin yliopisto ja Hanken Svenska handelshögskolan.

Lisätietoja:
Aalto-yliopisto, provosti Ilkka Niemelä, puh. 050 452 4690, [email protected]
Lapin yliopisto, tiedevararehtori Minna Uotila, [email protected], puh. 040 556 2893
Tampereen teknillinen yliopisto, vararehtori (1.1.2015-) Ulla Ruotsalainen, [email protected], puh. 040 747 0327

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.