Kokoon-talo kilpailee puuarkkitehtuurin palkinnosta

Aalto-yliopiston opiskelijoiden Kokoon-talo
on 15 Puupalkinto-ehdokkaan joukossa. Talo tarjoaa kompaktin ratkaisun tilapäismajoituksen haasteisiin.
dsc00143_fi_fi.jpg

Wood Program -koulutusohjelman opiskelijoiden suunnittelema ja rakentama Kokoon-talo on suunniteltu vastaamaan tilapäismajoituksen haasteisiin urbaanissa ympäristössä. Talo on helposti pystytettävä, purettava ja siirrettävä. Sen tarkoitus on tarjota tilapäisasunto esimerkiksi pakolaisille, syksyllä koulun aloittaville kodittomille opiskelijoille tai vaikkapa putkiremontin vuoksi evakkoon joutuville asukkaille.

Kokoon-järjestelmä koostuu esivalmistetuista ja siirreltävistä asuntomoduuleista, jotka voidaan pinota suuremmaksi asuinyksiköiden kokonaisuudeksi. Siirto on mahdollista tehdä jopa alle viidessä tunnissa. Sijainnin ja tarpeen mukaan moduulit voidaan valmistaa siten, että vain niiden kokoaminen ja sisustaminen tapahtuu paikan päällä. Rakentamisessa on pyritty noudattamaan terveellisiä ja kestäviä materiaalivalintoja. Kokoon-prototyyppi koostuu kolmesta kerroksesta ja kahdesta asunnosta. Kaksi alinta moduulia muodostaa kaksion ja ylin yksiön. Prototyypin suunnittelu alkoi tammikuussa 2016 ja rakentaminen huhtikuussa 2016. Hanke valmistui heinäkuun alussa 2016, ja se oli esillä Helsingin keskustassa Arkkitehtuurimuseon ja Design-museon välisellä piha-alueella. Kesällä 2017 Kokoon oli esillä Flow-festivaalilla, missä se toimi Aalto-yliopiston maamerkkinä. Talo on nähtävissä Otaniemessä osoitteessa Miestentie 3.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Wood Program on vuoden kestävä intensiivinen maisteritason arkkitehtuuriohjelma, joka keskittyy puuhun ja puuarkkitehtuuriin. Ohjelma tutkii puun ekologisia, teknisiä ja arkkitehtonisia ominaisuuksia ja tarjoaa syvällisen ja monipuolisen kuvan koko puurakentamisen ketjuun.

Puupalkinto myönnetään vuosittain rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty innovatiivisella tavalla. Palkinnon saaja julkistetaan 30.11.2017 Puupäivillä Helsingin Wanhassa Satamassa. Ehdokkaisiin voi tutustua ja äänestää suosikkiaan 26.11 asti. Palkinnon myöntää Puuinfo. Sen takana ovat Metsäteollisuus ry, Sahateollisuus ry, Suomen Puutavara- ja Rakennustarvikekauppiasyhdistys SPY ry sekä Maa- ja Metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry. Puupalkinto on jaettu vuodesta 1994 alkaen.

Lisätietoja:

Kokoon-talo: http://kokoon.squarespace.com/projectinformation
Puupalkinto: www.woodarchitecture.fi/puupalkinto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.