Kokoon-talo esillä Flow-festivaalilla

Arkkitehtuurin laitoksen Wood Program -ohjelman projektin tavoitteena oli kehittää vaihtoehto edulliseen asumiseen.
Flow-festivaalin vieraat pääsevät tutustumaan moduulaariseen Kokoon-taloon. Kuva: Juho Haavisto.

Japanilainen Tomoyo Nakamura opiskeli viime vuoden Wood Program-ohjelmassa ja oli yksi Kokoon-talon suunnitelleista opiskelijoista. “Kokoon oli päätösprojektimme ja rakensimme sen aivan itse. Ryhmässämme oli 18 opiskelijaa ja 13 eri kansallisuuden edustajaa. Minä olin työskentelin sekä rakenteen että yksityiskohtien parissa”, hän sanoo.

Wood Program-ohjelma on vuoden mittainen intensiivijakso, jonka aikana opiskelijat keskittyvät puurakentamiseen ja -arkkitehtuuriin. Ohjelmassa tutkitaan puun ekologisia, teknisiä ja arkkitehtonisia ominaisuuksia, ja opiskelijat suunnittelevat ja rakentavat kokeellisen puurakennuksen sen lopputyönä.

Opiskelijoita Kokoon-taloa tarkastelemassa. Kuvat: Léa Pfister.

“Tehtävänämme oli suunnitella liikuteltava talo. Kokoon-taloa voi siirtää kuorma-autolla ja koota moduuleista erilaisiin kokoonpanoihin. Jokaisessa yksikössä on suuri kattoikkuna, joka päästää auringonvalon sisään”, Nakamura kertoo. Kokoon-talo suunniteltiin tilapäisen asumisen tarpeisiin ja se voisi tarjota kodin esimerkiksi turvapaikanhakijoille, opiskelijoille tai kotinsa remontteja paossa oleville.

Nakamura oli erittäin tyytyväinen projektissa oppimaansa: “Keskustelut, piirtäminen ja rakentaminen yhdessä muiden, erilaisia lahjakkuuksia ja taitoja omaavien opiskelijoiden kanssa oli erittäin jännittävää ja laajensi ymmärrystäni.” Hän toivoo, että Kokoon-talon esittely Flow-festivaaleilla herättäisi ajattelemaan asumisen ongelmia tai saisi jonkun harkitsemaan pienessä tilassa asumista. “Olen myös tyytyväinen, jos Kokoon-talossa vierailu voi tehdä jonkun olon mukavaksi”, hän lisää.

Kokoon-talon sisältä. Kuva: Anne Kinnunen.

Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Suvilahdessa Helsingissä. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista. Kokoon on auki vieraille koko festivaalin ajan.

Lisätietoja:

Wood Program: https://www.aalto.fi/en/wood-program

Kokoon-talo: http://kokoon.squarespace.com/

Kokoon-projektin opiskelijat: Alexander Rantanen Barstad, Akın Cakıroglu, Kristin Ekkerhaugen, Satoshi Iiyama, Nicklas Ivarsson, Stephanie Jazmines, Yuko Konse, Sini Koskinen, IgnacioTraver Lafuente, Toni Lahti, Tomoyo Nakamura, Taeho Noh, Léa Pfister, María Inés Quirarte, Käbi Noodapera Ramel, Ivan Segato, Tanja Vallaster, Eduardo Wiegand.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.