Uutiset

Kiitelty opettajien koodaus-MOOC sai jatkoa

Uudistetulla kurssilla on neljä linjaa, ja sillä hyödynnetään massakurssille sopivia, Aallossa kehitettyjä oppimisalustoja.
Koodiaapinen-aktiivit Tiina Partanen ja Tero Toivanen kertovat opettajien innostuneen koodaamisen lisäksi omien töidensä jakamisesta. Kuva Tarmo Toikkanen.

Koodiaapinen tarjoaa jälleen peruskoulun opettajille mahdollisuuden opiskella koodaustaitoja maksuttomalla avoimella verkkokurssilla eli MOOCilla. Taitoja tarvitaan jo ensi syksynä, kun ohjelmointi eli koodaus tulee Suomessa osaksi kaikkea peruskoulun opetusta.

Syksyllä järjestetty ensimmäinen Koodiaapinen-MOOC sai osallistujilta arvosanaksi 9,1 ja sen läpäisi yli 500 opettajaa. Uutta kurssia on kehitetty entistäkin paremmaksi järjestäjien kokemusten ja osallistujien antaman palautteen pohjalta.

– Opettajat kokivat MOOCin innostavaksi, haastavaksi ja hyödylliseksi oman työnsä kannalta, kertoo Koodiaapisen koordinoinnista vastaava Aalto-yliopiston tutkija Tarmo Toikkanen.

– Käytetty oppimisalusta ei kuitenkaan ollut paras mahdollinen yli tuhannen osallistujan massiiviselle verkkokurssille. Uudella kurssilla olemmekin vaihtaneet sen Aalto-yliopistossa kehitettyihin Rubyric- ja A+-alustoihin. Ne mahdollistavat muun muassa vertaisarvioinnin, jolloin jokaisella on mahdollisuus saada yksilöllistä palautetta.

Luovuuden väline

Kevään kurssi käynnistyi 22. helmikuuta. Mukana on jo yli 1800 opettajaa, ja ilmoittautua voi vielä parin viikon ajan, 13. maaliskuuta asti. Kurssilla on neljä linjaa: jo syksyllä mukana olleet ScratchJr, Scratch ja Racket, sekä uutuutena Python.

– Tavoite on, että opettaja hallitsee kurssin käytyään yhden ohjelmointivälineen ja tuntee osaavansa käyttää sitä omassa työssään pedagogisesti mielekkäällä tavalla, Toikkanen kiteyttää.

Perusopetuksessa työskentelee Suomessa noin 40 000 henkilöä, joten riittävien ohjelmointitaitojen opettaminen perinteisin keinoin olisi lähes mahdotonta.

– Päivän kestäville täydennyskursseille mahtuu yleensä 20–30 osallistujaa, ja ne ovat aikaan ja paikkaan sidottuja. Koodauksen omaksuminen yhdessä päivässä on myös vaikeaa. MOOCilla asiaan ehtii syventyä, ja rytmin ja paikan voi päättää itse, kunhan vain ehtii tehdä tehtävät, Toikkanen selittää.

Miksi koodaamisen tuleminen kouluihin on sitten tärkeää?

– Koodaaminen on yksi uusi työmuoto peruskoulun palettiin – ja äärimmäisen motivoiva sellainen. Monet opettajat ovat kertoneet, että koodaamisella on saatu mukaan sellaisetkin oppilaat, joita muutoin on vaikeaa innostaa opiskelemaan. Koodaus on myös luovan ilmaisun väline; jos piirtäminen tai esseen kirjoittaminen ei onnistu, koodaus voi tarjoa hienon tavan toteuttaa itseään.

Lisätietoja:

Tutkija Tarmo Toikkanen
Aalto-yliopiston median laitos
p. 050 603 84
[email protected]

Mukaan MOOCille voit ilmoittautua tästä 13. maaliskuuta mennessä.

Koodiaapista kokoaa IT-kouluttajat ry. Lisätietoa www.koodiaapinen.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Työntekijät tietokoneiden äärellä
Opinnot Julkaistu:

Johtamisen alan kurssi Organisaation kehittäminen alkaa avoimessa yliopistossa helmikuussa 2021

Organisaation kehittäminen -kurssilla syvennytään siihen, mitä tutkimus on muutoksen johtamisesta tiedostanut.
Opiskelija Pasi Heino
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tehdastyön ohessa kauppatieteen tutkinto-opiskelijaksi

Pasi Heino pääsi keväällä 2019 kauppatieteen tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väyläopintojen kautta ja opiskelee tällä hetkellä kolmatta vuotta tieto- ja palvelujohtamista. Nyt hän kertoo opiskelukokemuksistaan väyläopintojen ajalta sekä kauppatieteen tutkinto-opinnoista.
Opiskelija Otaniemen kampuksella talvimaisemassa.
Opinnot Julkaistu:

Hakijamäärä englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin kasvoi

Haun tulokset julkaistaan viimeistään kesäkuun alussa.
BScBA Student Anne Torvinen enjoying a summer day
Opinnot Julkaistu:

Yliopisto-opintojen aloittaminen on sekä haastavaa että palkitsevaa

Opiskelijatovereiden yhteishenki ja International Business -kandidaattiohjelman vahvuudet ovat olleet erinomainen tuki ensimmäisen vuoden opiskelijoiden aloitettua yliopisto-opintonsa hyvin poikkeavissa oloissa viime syksynä.