Kiepaus ja Kuusio jakoivat Habitare-suunnittelukilpailun pääpalkinnon

Kilpailun päätuomari Juhani Pallasmaa julkisti Pahka-suunnittelukilpailun voittajat 9. syyskuuta Habitare-messuilla.

Pipsa Pokkinen ja Sanni Sipilä (työ Kiepaus) sekä työryhmä Heikki Konu, Erik Lindahl, Sami Markkula ja Minna-Maria Salonen (työ Kuusio) voittivat 14. Habitare-suunnittelukilpailun.

- Katosta riippuva istuin tuo mieleen kutojalinnun pesän. Tuolissa istuessa yksityisyyden ja eristäytymisen kokemus on yllättävän vahva, arvioi Juhani Pallasmaa Kiepaus-työtä.

- Kuusio puolestaan on hätkähdyttävä Pirunnyrkki. Tavanomaisen tuolin pinoutumisen sijaan kuusi tuoliyksikköä lomittuvat tiiviin kuution sisään, ja koottuna kuutio toimii laskutilana. Työn perusidea on vakuuttava ja palapelimäinen, luonnehtii Pallasmaa.

Tämän vuoden teemana oli Pahka, jossa tarkoituksena oli löytää ratkaisu tilanteeseen, jossa odottamaton mutta toivottu vieras saapuu paikalle. Toisin sanoen tehtävänä oli suunnitella tila, kaluste, esine tai asuste, joka olisi helposti jatkettava, suureneva tai laajeneva.

Suunnittelukilpailu on nostanut vuosien aikana esiin monia nuoria arkkitehtuurin tai muotoilun opiskelijoita. Tänä vuonna tuomaristo oli päättänyt valita kolmen finalistin sijaan viisi, sillä mukana oli monta kehityskelpoista ratkaisua. Muut finalistityöt ovat Heidi M. Huovisen Pahkat, Sanelma Hihnalan Pinot ja Otto Honkamaan ja Lassi Luotosen Visa. Kaikki viiden finalistityön tekijät opiskelevat Aalto-yliopistossa.

Tällä kertaa päätuomarina toimi arkkitehti Juhani Pallasmaa, joka tunnetaan suomalaisen arkkitehtuurikeskustelun suunnannäyttäjänä ja yhtenä vaikutusvaltaisimpana tekijänä. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota ehdotusten taiteelliseen, arkkitehtoniseen ja muotoilulliseen laatuun, sekä toiminnallisiin ja rakenteellisiin asioihin

Kaksivaiheinen suunnittelukilpailu järjestetään yhteistyössä Messukeskuksen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kanssa ja siihen voivat osallistua opiskelijat kaikista Suomen muotoilu- ja suunnittelualan oppilaitoksista. Suomen Messusäätiö lahjoittaa kilpailun pääpalkinnon, joka on arvoltaan 10 000 euroa.

Finalistityöt ovat esillä 9.-13.9.2015 Habitare-messuilla.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.