Kesän 2020 Bridges-konferenssi tarjoaa kaikkea tieteellisestä konferenssista Kansallismuseon perhepäivään ja lyhytelokuvafestivaaliin

Kaikki ovat tervetulleita rakentamaan siltaa matematiikan, taiteen, arkkitehtuurin ja kulttuurin välille.
Bridges 2020

Bridges-konferenssi järjestetään Aalto-yliopistolla 1.-5. elokuuta 2020, yhdessä Helsingin yliopiston ja Taideyliopiston kanssa. Konferenssin tavoitteena on vahvistaa matematiikan kytköksiä taiteen, musiikin, arkkitehtuurin ja kulttuurin kanssa.

Konferenssi tuo yhteen monialaisen joukon matemaatikoita, muita tutkijoita, taiteilijoita, kasvattajia, muusikoita, kirjoittajia, tietotekniikan osaajia, kuvanveistäjiä, tanssijoita ja muodin asiantuntijoita.

Konferenssi sisältää paitsi pääpuheenvuoroja, tutkimukseen liittyviä esityksiä, kädet savessa –työpajoja, muotinäytöksen, visuaalisen taiteen työpajoja, kaikille avoimen perhepäivän ja taiteeseen keskittyviä esityksiä musiikin, elokuvan, runojen tai teatterin saroilta.

”Matematiikka voi rikastuttaa taiteen aloja ja päinvastoin. Kaikki konferenssin alat ovat avoimia kaikille osallistujille, yliopistossa ja sen ulkopuolella, kunhan säilyy jonkinlainen yhteys matematiikkaan”, sanoo konferenssia koordinoiva Aalto-yliopiston vanhempi matematiikan lehtori Kirsi Peltonen.

Esimerkiksi konferenssin taidenäyttelyyn tai lyhytelokuvafestivaaleille voi lähettää oman teoksen lyhyen saatteen kera. Kaikki työt vertaisarvioidaan ja hyväksytyistä töistä toimitetaan konferenssijulkaisu.

”Konferenssin perinteistä osuutta edustavat kutsutut puhujat ja vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit. Kaikille muille konferenssin osa-alueille toivomme aktiivista ja ennakkoluulotonta osallistumista. Esimerkiksi opiskelijat ja koululaiset ovat tervetulleita lähettämään omia ehdotuksiaan”, Peltonen kertoo.

Konferenssiin odotetaan noin 350 osallistujaa, joka ei vielä sisällä esimerkiksi Kansallismuseon perhepäivän osallistujia tai erilaisten esitysten tai näyttelyiden katsojia.

Tieteellisille artikkeleille ja taiteellisille teoksille on määritelty omat määräaikansa, jonka puitteissa niitä voi toimittaa arvioitaviksi. Ensimmäinen määräaika sulkeutuu 1. helmikuuta 2020 ja viimeinen 15. toukokuuta 2020. Lisätietoa aikatauluista löytyy konferenssin sivuilta.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.