Kesän 2020 Bridges-konferenssi tarjoaa kaikkea tieteellisestä konferenssista Kansallismuseon perhepäivään ja lyhytelokuvafestivaaliin

Kaikki ovat tervetulleita rakentamaan siltaa matematiikan, taiteen, arkkitehtuurin ja kulttuurin välille.
Bridges 2020

Bridges-konferenssi järjestetään Aalto-yliopistolla 1.-5. elokuuta 2020, yhdessä Helsingin yliopiston ja Taideyliopiston kanssa. Konferenssin tavoitteena on vahvistaa matematiikan kytköksiä taiteen, musiikin, arkkitehtuurin ja kulttuurin kanssa.

Konferenssi tuo yhteen monialaisen joukon matemaatikoita, muita tutkijoita, taiteilijoita, kasvattajia, muusikoita, kirjoittajia, tietotekniikan osaajia, kuvanveistäjiä, tanssijoita ja muodin asiantuntijoita.

Konferenssi sisältää paitsi pääpuheenvuoroja, tutkimukseen liittyviä esityksiä, kädet savessa –työpajoja, muotinäytöksen, visuaalisen taiteen työpajoja, kaikille avoimen perhepäivän ja taiteeseen keskittyviä esityksiä musiikin, elokuvan, runojen tai teatterin saroilta.

”Matematiikka voi rikastuttaa taiteen aloja ja päinvastoin. Kaikki konferenssin alat ovat avoimia kaikille osallistujille, yliopistossa ja sen ulkopuolella, kunhan säilyy jonkinlainen yhteys matematiikkaan”, sanoo konferenssia koordinoiva Aalto-yliopiston vanhempi matematiikan lehtori Kirsi Peltonen.

Esimerkiksi konferenssin taidenäyttelyyn tai lyhytelokuvafestivaaleille voi lähettää oman teoksen lyhyen saatteen kera. Kaikki työt vertaisarvioidaan ja hyväksytyistä töistä toimitetaan konferenssijulkaisu.

”Konferenssin perinteistä osuutta edustavat kutsutut puhujat ja vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit. Kaikille muille konferenssin osa-alueille toivomme aktiivista ja ennakkoluulotonta osallistumista. Esimerkiksi opiskelijat ja koululaiset ovat tervetulleita lähettämään omia ehdotuksiaan”, Peltonen kertoo.

Konferenssiin odotetaan noin 350 osallistujaa, joka ei vielä sisällä esimerkiksi Kansallismuseon perhepäivän osallistujia tai erilaisten esitysten tai näyttelyiden katsojia.

Tieteellisille artikkeleille ja taiteellisille teoksille on määritelty omat määräaikansa, jonka puitteissa niitä voi toimittaa arvioitaviksi. Ensimmäinen määräaika sulkeutuu 1. helmikuuta 2020 ja viimeinen 15. toukokuuta 2020. Lisätietoa aikatauluista löytyy konferenssin sivuilta.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.