Keräys Piippa Lappalaisen muistamiseksi tuki Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muodin materiaalihankintoja

Lahjoitusvaroilla on merkittävä rooli koulun opetuksen ja tutkimuksen pitkäjänteisessä kehittämisessä.
Blue and green pashminas on a table. Design Reeta Ek
Tekstiilit: Reeta Ek Kuva: Eeva Suorlahti

Professori emerita Piippa Lappalainen (o.s. Lybeck) kuoli Helsingissä 23. tammikuuta 2023 nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 82-vuotias, syntynyt Helsingissä 5. kesäkuuta 1940. Lappalaisen läheiset halusivat järjestää poismenon johdosta muistokeräyksen, jonka rahalahjoituksilla tuettiin Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun toimintaa.

Piippa Lappalainen oli suomalainen muotisuunnittelija, vaatetusalan yrittäjä ja Taideteollisen korkeakoulun (nykyinen Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) professori. Hän oli yksi kuopiolaisen Piretta-P.T.A.-yrityksen perustajista ja sen pääsuunnittelija parinkymmenen vuoden ajan.

Piippa_Lappalainen Photo_Anna Maria Joakimsdottir-Hutri
Piippa Lappalainen Kuva: Anna Maria Joakimsdottir-Hutri

Muotitaiteen suunnannäyttäjä

Ompelutaitoiset äiti ja äidinäiti näyttivät Piippa Lappalaiselle suunnan tekstiilien pariin. Ateneumin muotilinjalle hän pääsi ensi yrittämällä. Ensimmäinen työpaikka löytyi Turo Oy:stä Kuopiossa. Vaatesuunnittelu oli itsenäistä ja palkitsevaa ja siihen kuului paljon matkustelua.

Vuonna 1967 Lappalainen perusti miehensä Riston ja toisen pariskunnan kanssa Kuopioon vaatetustehtaan nimeltä Piretta. Piipan tinkimätön tyylisilmä, trendit haistava nenä ja taito rekrytoida lahjakkaita ihmisiä sekä Riston kauppamiehen taidot loivat menestystarinan. Parhaimmillaan yritys työllisti toista tuhatta henkeä, ja se palkittiin tasavallan presidentin vientipalkinnolla ja Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla.

Rinnalle perustettiin P.T.A. (Piretta Teen Age), jonka pirteät puuvillaiset asusteet menestyivät erityisesti Ruotsissa. Mallistojen luominen oli Piippa Lappalaisen vastuulla. Ajaton tyyli, hyvät ja kestävät materiaalit sekä ompelun tekninen laatu olivat hänelle tärkeitä. Kankaita ostettiin eniten Italiasta. Kielen opetellut Lappalainen nimitettiin Italian kunniakonsuliksi Kuopiossa.

Vuonna 1987 perhe myi osuutensa yrityksestä ja muutti Helsinkiin. Piippa tuli nyt Nanso Oy:n ja Taideteollisuusliitto Ornamo ry:n hallitusten jäseneksi. Sisaren kanssa vuonna 1996 kirjoitettu Kansakunnan vaatettajat on perusteellinen historiateos kotimaisista vaatesuunnittelijoista ja valmistajista.

Taideteollinen korkeakoulu kiinnitti Piipan viideksi vuodeksi hoitamaan muotitaiteen professuuria. Kansainvälistyminen, yrittäjän taidot, kestävä kehitys sekä uudet teknologiat olivat erityisen kiinnostuksen kohteita. Itsenäisyyspäivän vastaanotoilla Piippa saattoi olla kutsuvieras, television kommentaattori tai linnan emännän pukusuunnittelija.

Lahjoituksella tuettiin muodin materiaalihankintoja

Piippa Lappalaisen tyttäret Petra Lassenius ja Tuua Hakola halusivat järjestää äidin poismenon johdosta muistokeräyksen, ja luontevaksi lahjoituskohteeksi valikoitui Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun toiminta, erityisesti sen muodin koulutusohjelma.

”Nuoret lahjakkaat opiskelijat olivat lähellä äitimme sydäntä ja olemme kiitollisia siitä, että saimme kerättyä pienen summan jonka avulla voi syntyä taas jotain uutta, jännittävää  ja merkityksellistä muodin saralla”, sanovat Petra Lassenius ja Tuua Hakola.

Aalto-yliopisto on vakiinnuttanut asemansa merkittävänä tekijänä maailman muoti-, vaatetus- ja tekstiilialoilla. Aallon kasvatteja löytyy keskeisistä, isoista muotitaloista, he perustavat omia, kansainvälisillä markkinoilla toimivia brändejään ja saavat tunnustusta alan tärkeimmissä kilpailuissa. Aalto Fashion tunnetaan näkemyksellisyydestä ja omaperäisyydestä sekä poikkeuksellisen korkeasta laadusta.

Lisätietoja lahjoittamisesta:
Raila Tapio, lahjoittajasuhteet, [email protected], p. 050 475 9978

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.