Uutiset

”Keittokirja” kannustaa kestäviin innovaatioihin

Uusi Cookbook for Sustainability Innovation korostaa yritysten yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.
cookbook_kuva_ed1_fi.jpg

Kestävän kehityksen edistäminen vaatii yrityksiltä innovatiivista yhdessä luomista erilaisten sidosryhmien kanssa. Monet yritykset toimivatkin jo näin, mikä käy ilmi uudesta kestäviä innovaatioita käsittelevästä Cookbook for Sustainability Innovation -oppaasta.

”Kestävyyden edistäminen vaatii, että arvioimme elämäntapamme täysin uudelleen. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että koko järjestelmän laajuiseen muutokseen vaikuttavia innovaatioita on jo tehty”, kertoo vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme.

Cookbook for Sustainability Innovation tarkastelee BMW:n, Skanskan, Frostan, EcoVeritaksen ja Rockwoolin kestäviä, yhteisen luomisen innovaatioita. Esimerkit osoittavat erilaisia tapoja ja ”aineksia”, joihin kukin innovaatio perustuu. Myös yhteistyökumppaneiden laaja skaala ja epätavallinen yhdistelmä näkyy esimerkeissä.

”Yritykset työskentelivät esimerkiksi ei-kaupallisten järjestöjen, kuntien, korkeakoulujen ja ruohonjuuritason järjestöjen kanssa. Tällaisten yhteistyökuvioiden ansiosta yritykset pääsivät tutkimaan ideoitaan esimerkiksi musiikkifestivaaleilla”, selittää Angelina Korsunova, joka työskenteli Aallon EU-InnovatE-hankepäällikkönä.

”Yksi yllättävä yhteistyötaho oli kansalaiset, jotka osallistuivat kaikkiin innovaatioprosesseihin erilaisilla tavoilla”, sanoo tutkijatohtori Jennifer Goodman. ”Tavallisten ihmisten osallistuminen oli erityisen arvokasta ideakilpailuissa, koulutuskampanjoissa ja tuotteiden laajamittaisessa testaamisessa.”

Yrityksen ilmapiiri on myös tärkeässä asemassa, kun puhutaan kestävistä innovaatioista. ”Ylimmän johdon tuki, työkulttuuri ja järjestötasoinen osallistuminen tulivat selvästi esille kaikissa tapauksissa”, sanoo Halme.

Cookbook for Sustainability Innovation -oppaan tuotti Kauppakorkeakoulun Sustainability in Business Research -ryhmä osana EU-InnovatE-hanketta (End User Integration, Innovation & Entrepreneurship) Münchenin teknillisen yliopiston johdolla. EU-komissio rahoitti 14 johtavan akateemisen aivoriihen ja verkostokumppanin välistä yhteistyötä vuosina 2014–2016. Tarkoituksena oli tutkia loppukäyttäjiä innovatiivisina ja aloitteellisina toimijoina EU:n vihreän talouden luomisessa.

Lisätietoja:

The Cookbook for Sustainability Innovation (pdf)

EU-InnovatE ja kestävä yhteistyöinnovointi: http://eu-innovate.com/business/

Angelina Korsunova, tutkijatohtori
johtamisen laitos, Kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8008
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjan The Making of Inspiration sisäaukeama.
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTS Booksille kultaa kansainvälisessä ICMA-kilpailussa sekä tieteellisten että oppikirjojen sarjassa

Neljä Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin ICMA (International Creative Media Award) -kilpailun kirjojen osiossa.
Professor Jens Schmidt opening the first Aalto Alumni Strategy Circle. Audience in the front.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumassa jaettiin fuusioiden ja yrityskauppojen parhaita käytäntöjä

Aalto Alumni Strategy Circle kokoaa yhteen strategia-alan ammattilaisia ja yritysjohtajia oppimaan ja vaihtamaan ajatuksia strategian ajankohtaisista aiheista.
Alustatalouden faktat ja myytit studiossa Heli Koski, Jussi Mäkinen, Timo Seppälä ja William von der Pahlen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alustasääntelyn kiemuroissa – Alustatalouden F&M ruotii digitaalisten markkinoiden sääntelyä

Digitaalisia markkinoita pyritään sääntelemään EU-tasolla, mutta nyt sääntelyä uhkaa olla jo niin paljon, että kuluttajien ja yritysten on vaikea saada niistä selkoa.
Anne Sunikka Dipolissa tietokoneen ääressä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Laatua yhdessä – Yliopisto tukee avoimen tieteen kulttuuria

Tutkijalle on tarjolla tietoa, koulutusta ja tukea avoimesta tutkimustuotosten julkaisemisesta