”Keittokirja” kannustaa kestäviin innovaatioihin

Uusi Cookbook for Sustainability Innovation korostaa yritysten yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.
cookbook_kuva_ed1_fi.jpg

Kestävän kehityksen edistäminen vaatii yrityksiltä innovatiivista yhdessä luomista erilaisten sidosryhmien kanssa. Monet yritykset toimivatkin jo näin, mikä käy ilmi uudesta kestäviä innovaatioita käsittelevästä Cookbook for Sustainability Innovation -oppaasta.

”Kestävyyden edistäminen vaatii, että arvioimme elämäntapamme täysin uudelleen. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että koko järjestelmän laajuiseen muutokseen vaikuttavia innovaatioita on jo tehty”, kertoo vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme.

Cookbook for Sustainability Innovation tarkastelee BMW:n, Skanskan, Frostan, EcoVeritaksen ja Rockwoolin kestäviä, yhteisen luomisen innovaatioita. Esimerkit osoittavat erilaisia tapoja ja ”aineksia”, joihin kukin innovaatio perustuu. Myös yhteistyökumppaneiden laaja skaala ja epätavallinen yhdistelmä näkyy esimerkeissä.

”Yritykset työskentelivät esimerkiksi ei-kaupallisten järjestöjen, kuntien, korkeakoulujen ja ruohonjuuritason järjestöjen kanssa. Tällaisten yhteistyökuvioiden ansiosta yritykset pääsivät tutkimaan ideoitaan esimerkiksi musiikkifestivaaleilla”, selittää Angelina Korsunova, joka työskenteli Aallon EU-InnovatE-hankepäällikkönä.

”Yksi yllättävä yhteistyötaho oli kansalaiset, jotka osallistuivat kaikkiin innovaatioprosesseihin erilaisilla tavoilla”, sanoo tutkijatohtori Jennifer Goodman. ”Tavallisten ihmisten osallistuminen oli erityisen arvokasta ideakilpailuissa, koulutuskampanjoissa ja tuotteiden laajamittaisessa testaamisessa.”

Yrityksen ilmapiiri on myös tärkeässä asemassa, kun puhutaan kestävistä innovaatioista. ”Ylimmän johdon tuki, työkulttuuri ja järjestötasoinen osallistuminen tulivat selvästi esille kaikissa tapauksissa”, sanoo Halme.

Cookbook for Sustainability Innovation -oppaan tuotti Kauppakorkeakoulun Sustainability in Business Research -ryhmä osana EU-InnovatE-hanketta (End User Integration, Innovation & Entrepreneurship) Münchenin teknillisen yliopiston johdolla. EU-komissio rahoitti 14 johtavan akateemisen aivoriihen ja verkostokumppanin välistä yhteistyötä vuosina 2014–2016. Tarkoituksena oli tutkia loppukäyttäjiä innovatiivisina ja aloitteellisina toimijoina EU:n vihreän talouden luomisessa.

Lisätietoja:

The Cookbook for Sustainability Innovation (pdf)

EU-InnovatE ja kestävä yhteistyöinnovointi: http://eu-innovate.com/business/

Angelina Korsunova, tutkijatohtori
johtamisen laitos, Kauppakorkeakoulu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.