Keijo Nikoskisesta Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani

Professori Keijo Nikoskinen on nimitetty hoitamaan Sähkötekniikan korkeakoulun dekaanin tehtäviä.

Hän aloitti uuden työnsä 1.10.2014 ja hoitaa tehtäviä 31.7.2015 saakka tai kunnes uusi dekaani on valittu.

Nikoskinen (s. 1962) toimi aiemmin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaavana varadekaanina. Dekaaniksi hänet valittiin, kun Tuija Pulkkinen siirtyi Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja innovaatioista vastaavaksi vararehtoriksi 1.10.2014 alkaen.

Nikoskisella on pitkä ura tiedemaailmassa ja hänen tutkimusalueensa on sähkömagnetiikka ja sen numeeriset menetelmät radiotieteen ja terveysteknologian aloilla. Hän väitteli tekniikan tohtoriksi vuonna 1991 Teknillisestä korkeakoulusta. Hänellä on dosentuurit sekä Tampereen teknillisessä yliopistossa että Oulun yliopistossa. Vahvan tieteellisen osaamisen lisäksi Nikoskinen on ollut innostunut opetuksen ja oppimisen kehittämisestä koko professoriuransa ajan. Hänet on palkittu useana vuonna opettamistaan kursseista. Sähköinsinöörikilta valitsi hänet vuoden professoriksi tunnustuksena opiskelijoiden ja korkeakoulun hyväksi tehdystä työstä vuonna 2012.

Dekaanin tehtävänä Aalto-yliopistossa on johtaa korkeakoulun toimintaa yliopiston linjausten puitteissa sekä osallistua Aalto-yliopiston pitkäjänteiseen kehittämiseen johtoryhmän jäsenenä. Dekaani vastaa korkeakoulun toiminnan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä ja kansainvälisestä kilpailukyvystä, resurssien jaosta korkeakoulussa yliopiston toimintasuunnitelman ja talousarvion puitteissa sekä tutkimus- ja opetushenkilöstön rekrytoinnista Aalto-yliopiston urajärjestelmien linjausten mukaisesti.

Lisätietoja:

Keijo Nikoskinen (people.aalto.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.