Käyttöliittymien suunnittelu uusiksi

Professori Antti Oulasvirta on saanut Euroopan tutkimusneuvostolta 1,5 miljoonan euron rahoituksen käyttöliittymien optimoinnin tutkimukseen.
Professori Antti Oulasvirta Aalto-yliopisto

Tietokoneavusteisessa käyttöliittymäsuunnittelussa yhdistyvät tietokoneen ja ihmisen parhaat puolet. Onnistuessaan projekti mahdollistaa käytettävien käyttöliittymien toteuttamisen puoliautomaattisesti ja aikaisemmasta kokemuksesta riippumatta.

– Olen tutkinut tutkimusryhmäni kanssa optimointiin liittyviä mahdollisuuksia vuodesta 2011 alkaen Saksassa Max Planck -instituutissa. Nyt olen perustamassa Aalto-yliopistoon uutta tutkimusryhmää, jossa tulee työskentelemään muun muassa optimointiin, vuorovaikutussuunnitteluun ja mallintamiseen erikoistuneita tutkijoita, professori Oulasvirta kertoo.

Tutkimuksessa yhdistyvät laskennalliset tieteet ja psykologia. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matemaattisilla optimointialgoritmeillä käyttöliittymiä.

– Laskennalliset menetelmät voivat auttaa suunnittelijoita erityisesti hyvin tunnetuissa suunnittelutehtävissä ja näin vapauttaa heidän resurssejaan uusien ja luovuutta vaativien ongelmien ratkaisuun.

Laskennallisesti voidaan taata suunnitelman korkea laatu ja voimme myös löytää sen kaikkein parhaimman käyttöliittymän annettuun ongelmaan.

Optimointi sovellettavissa useisiin käyttöliittymiin

Sovellusalueita ovat periaatteessa mitkä tahansa käyttöliittymät.

– Projektissa tutkimme muun muassa älypuhelinten sovellusvalikoita, näppäimistöjä, elekäyttöliittymiä ja autojen vuorovaikutteisen median käyttöliittymiä, Oulasvirta kertoo.

Keskeisin tutkimushaaste on ihmisen monimuotoisuuden esittäminen matemaattisina malleina.

– Tiedämme paljon esimerkiksi siitä, miten ihmiset navigoivat valikoissa, miksi joskus kohteen löytäminen on helppoa ja joskus kiusallisen vaikeaa. Haaste on saada tämä tietämys ilmaistua tietokoneelle, joka voi näin auttaa suunnittelijaa luomalla käyttöliittymiä.

Malleissa sovelletaan psykologiassa ja biomekaniikassa kehitettyjä teorioita ihmisen havainnosta, oppimisesta, ajattelusta ja motorisesta suorituksesta, ja ne ennustavat esimerkiksi kuinka kauan erilaisten komentojen etsiminen jostakin valikkojärjestelmästä kestää.

Euroopan tiedeneuvosto (ERC) on myöntänyt noin 1,5 miljoonan euron ERC Starting Grant rahoituksen viideksi vuodeksi Aalto-yliopiston professori Antti Oulasvirralle. Euroopan tiedeneuvosto rahoittaa tutkijalähtöistä korkeatasoista perustutkimusta. ERC Starting Grant rahoitus on suunnattu uran alkuvaiheessa oleville tutkijoille, jotka perustavat itsenäisiä tutkimusryhmiä seitsemän vuoden kuluessa tohtorintutkinnon jälkeen.

Lisätietoja:

Professori Antti Oulasvirta
p. 050 384 1561
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.