Käyttäjälähtöisyys edellä älytalotutkimuksessa

Professor of Practice Heikki Ihasalon mukaan digitaalisuus muuttaa käytäntöjä useilla aloilla – myös talotekniikassa.
aalto_university_heikki_ihasalo_photo_aino_huovio-0598_fi.jpg

Sähkötekniikan ja automaation laitoksella Professor of Practice -tehtävässä 29. elokuuta aloittaneen Heikki Ihasalon tutkimusaluetta on rakennusautomaatio, joka painottuu älykkäiden rakennusten teknologioihin. Aalto-yliopistossa tekniikan tohtoriksi vuonna 2012 väitellyt Ihasalo työskentelee tällä hetkellä myös johtavana asiantuntijana talotekniikka-alan suunnittelu-, konsultointi- ja ohjelmistoyrityksessä Granlundilla. Aikaisemmin hän on vetänyt konsulttiryhmää, joka on keskittynyt kiinteistöjen energian hallintaan ja tehokkuuden parantamiseen.

Digitalisaatio uudistaa myös tilojen energiaratkaisut

Suomen hallitus on käynnistänyt Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -kärkihankkeen (KIRA-digi), jonka tavoitteena on vauhdittaa kiinteistö- ja rakennusalan uudistumista. Hanke kattaa koko rakennetun ympäristön. Digitalisaation tuoma murros näkyy monissa asioissa ja muun muassa Internet of Things ja big data ovat uudistamassa tekemisen tapaa vauhdilla, myös perinteisenä pidetyllä kiinteistöalalla.

”Nettikauppa muuttaa kauppapaikkoja, työ muuttuu enemmän mobiiliksi, opetus osallistavammaksi. Tämä kaikki muuttaa tilaratkaisuja, mikä taas vuorostaan vaikuttaa moneen asiaan, esimerkiksi tilojen energiaratkaisuihin.”

Ihasalo haluaa työssään painottaa erityisesti käyttäjälähtöisyyttä. Tutkimuksen keskiössä on palvelun tai tuotteen lopullinen käyttäjä.

Käyttäjälähtöisyys on tärkeää, jotta palvelut saadaan toimiviksi ja sellaisiksi, että ihmiset pystyvät hyödyntämään tekniikkaa helposti omassa arjessaan.

Pilotointeja jo olemassa olevilla älyteknologioilla

Työelämäprofessuuri älykkään rakentamisen alalla on uusi, ja suunta tutkimukselle on pikkuhiljaa muodostumassa - kansainvälisestikin.

Tavoitteena Aallossa on aloittaa konkreettisista pilotoinneista, joissa hyödynnetään olemassa olevia teknologioita: Mitä kaikkea nyt jo kehitettyjen älytekniikoiden avulla on mahdollista toteuttaa. Näitä hyödyntämällä saataisiin myös rakennettua konkreettinen testialusta, jota yritykset voisivat hyödyntää. Yhteistyöstä kiinnostuneita organisaatioita on lukuisia niin laitevalmistajien, urakoitsijoiden kuin kiinteistönomistajienkin suunnalta.

Ihasalo itse asuu ”aivan tavallisessa talossa”, siksi hänestä olisikin kiinnostavaa saada osallistettua työhönsä mukaan myös sellaiset edelläkävijät, jotka ovat itse rakentaneet erilaisia älyratkaisuja omiin koteihinsa. Heidän konkreettisista kokemuksistaan olisi varmasti hyötyä alan tutkimukselle.

Kuva: Aino Huovio

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja