Käytöstä poistetuista tekstiilikuiduista voidaan tehdä houkuttelevia uusia tuotteita

Tekstiilijäte on arvokas resurssi, joka kannattaa hyödyntää. Aalto-yliopisto ja VTT ovat mukana Euroopan laajuisessa Trash-2-Cash-hankkeessa.

Trash-2-Cash-hanke kokoaa yhteen eri puolilta Eurooppaa muotoilijoita, tutkijoita, raaka-ainetoimittajia ja tekstiilituottajia.

EU-maissa syntyy joka vuosi yli kolme miljoonaa tonnia tekstiilijätettä. Tämä on kasvava ongelma, johon EU:n Trash-2-Cash-hankkeessa asiantuntijajoukko kehittää koko tuotantoketjun kattavia menetelmiä. Niillä voidaan kehrätä, neuloa, ommella tai muotoilla käytetyistä tekstiilikuiduista korkeatasoisia, uusia innovatiivisia tuotteita.

Aalto-yliopiston ja VTT:n projektin tavoite Trash-2-Cash-ohjelmassa on ympäristöä säästävien ja tehokkaiden menetelmien luominen tekstiilijätteen esikäsittelyyn, puhdistukseen, kuitujen erotteluun ja kuidutukseen.

VTT vastaa projektissa tekstiilikuitujen pilkkomisesta ja jakeiden muokkaamisesta ja selluloosan karbamaattiprosessista. Aalto-yliopistossa nämä tekstiilikuitujen jakeet käsitellään Ioncell-selluloosakuidun valmistusmenetelmällä. Etenkin Ioncell-F-prosessi soveltuu erittäin hyvin selluloosajätteen kierrätykseen. Se on tehokas ja vakaa prosessi, joka mahdollistaa laadukkaiden tekstiilikuitujen valmistamisen myös heikkolaatuisesta jätteestä.
Lisäksi se mahdollistaa selluloosajakeen erottamisen polyesteriseoksesta niin, että polyesterin makromolekyylirakenne säilyy myöhempää käyttöä varten.

Muotoilijat mukana projektissa

Muotoilijoiden merkitys korostuu projektissa, jotta lopputuloksena on laatunsa ja toiminnallisuutensa takia kuluttajia kiinnostavat tuotteet. Tavoitteena on löytää uusia markkinoita ja käyttökohteita kierrätetylle tekstiilikuidulle. Projektin aikana valmistetaan uusia tuotteita yhdessä kaupallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

EU:n Horizon 2020 -ohjelmaan kuuluva Trash-2-Cash-projekti toteutetaan vuosina 2015–2018. Sen kokonaisbudjetti on 8,9 milj. euroa, josta EU:n osuus on 7,9 milj. euroa. Projektiin osallistuu 18 organisaatiota kymmenestä EU-maasta. Projektia koordinoi SP Technical Research Institute of Sweden. Suomesta projektiin osallistuu VTT:n ja Aalto-yliopiston lisäksi lastenvaatteita valmistava Reima.

Aalto-yliopiston ja VTT:n Trash-2-Cash-projekti lyhyesti:

-    VTT esikäsittelee ja puhdistaa poistotekstiilin ja selvittää puuvillan ja polyesterin erotusta
-    Aalto-yliopisto kuiduttaa puuvillaa Ioncell-teknologialla
-    VTT kuiduttaa puuvillaa karbamaattiteknologialla
-    Projektiaikataulu: 6/2015–12/2018
-    Projekti alkoi 6/15 ja päättyy 12/18
-    Projekti on palkittu H&M Foundation Global Change Awardilla helmikuussa 2016
-    Trash-2-Cash: http://trash2cashproject.eu/

Lisätietoja:

Professori Herbert Sixta
Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu
Puh. 050 3841764, [email protected]
chem.aalto.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Tutkimusprofessori Ali Harlin
Puh. 040 5332179, [email protected]

11.2.2016 Puuvillan kierrätyksen mullistava menetelmä voitti H&M Conscious -säätiön Global Change Award -kilpailun

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.