Kaupungeille uudet suositukset: viheralueisiin panostamalla lisätään ilmastohyötyjä

Politiikkasuositukset esitellään webinaarissa keskiviikkona 17. toukokuuta. Ennen webinaaria medialle järjestetään lehdistötilaisuus.
Ilmakuva Otaniemen kampusalueen puistosta ja rakennuksista.
CO-CARBON-tutkimushanke tuo esiin, miten viheralueita voidaan hyödyntää nykyistä tehokkaammin ilmastoratkaisuna. Hankkeessa julkaistaan kaupungeille suunnatut politiikkasuositukset. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Suomen pyrkimys hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä vaatii päästöjen vähentämisen lisäksi myös hiilinielujen kasvattamista. Kaupunkialueilla hiilinielujen kasvattamisessa olennaisessa roolissa on kaupunkivihreä – eli kaupunkien viheralueet metsistä ja niityistä rakennettuihin puistoihin, katuistutuksiin ja pihoihin.

Monialaisessa CO-CARBON-tutkimushankkeessa tuodaan nyt esille, miten viheralueita voidaan hyödyntää nykyistä tehokkaammin monihyötyisenä ilmastoratkaisuna. Hankkeessa julkaistaan keskiviikkona 17. toukokuuta Suomen kaupungeille suunnatut politiikkasuositukset, joiden keskiössä on hiiliviisaus.

Hiiliviisaus on kiteytetty viiteen keinoon, joiden avulla voidaan parantaa viherrakenteen hiilensidontaa, turvata hiilinieluja kaupunkikehittämisessä ja kehittää vähäpäästöisiä rakentamisen ja hoidon menetelmiä – ja samanaikaisesti tuottaa myös muita elintärkeitä ekosysteemipalveluja. Hankkeessa annetaan kaupungeille konkreettisia suosituksia kaupunkivihreän ilmastohyötyjen edistämiseen päätöksenteon eri tasoilla.

CO-CARBON-hankkeen hiiliviisauden kulmakivet:

1)      kaupunkivihreän monihyötyinen hiilikädenjälki,

2)      vihreän määrä, laatu ja elinkaari,

3)      rakentamisen ja hoidon hiiliviisaat käytännöt,

4)      sosiaalinen kestävyys osana ilmastoratkaisuja ja

5)      ilmastohyötyjä edistävät ohjauskeinot.

CO-CARBON-hanketta rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN). Hankkeessa mitataan ja mallinnetaan kaupunkivihreän hiilensidontakykyä sekä luodaan käytännön keinoja hiiliviisaan kaupunkivihreän suunnitteluun, toteutukseen ja kunnossapitoon.

Hankkeeseen osallistuvat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Ilmatieteen laitos, Hämeen ammattikorkeakoulu ja Kööpenhaminan yliopisto. Ratkaisuja kehitetään yhteistyössä kaupunkien, yritysten, asiantuntijajärjestöjen ja asukkaiden kanssa.

Politiikkasuosituksia esitellään webinaarissa keskiviikkona 17. toukokuuta klo 9.30–11.00.

Ilmoittaudu webinaariin: Hiiliviisas kaupunkivihreä ilmastoratkaisuksi – politiikkasuosituksia kaupungeille - CO-CARBON (cocarbon.fi)

Ennen webinaaria järjestetään Teamsissa lehdistötilaisuus 17. toukokuuta klo 8.45–9.15. Erillinen ilmoittautuminen 15. toukokuuta mennessä median edustajille [email protected]

Politiikkasuositukset julkaistaan CO-CARBON-hankkeen sivulla 15. toukokuuta 2023 https://cocarbon.fi/tutkimus/hiiliviisaussuosituksia/

Ranja Hautamäki

Professori, Aalto-yliopisto / CO-CARBON-hankkeen varajohtaja

Leena Järvi

Professori, Helsingin yliopisto / CO-CARBON-hankkeen johtaja

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.