Uutiset

Kauppakorkeakouluun uusi FiDiPro-professori

Markkinoinnin laitos koordinoi projektia.

Uutena FiDiPro Fellow -professorina aloittaa Richard Cuthbertson. Tohtori Cuthbertson on kansainvälisesti arvostettu kaupan asiantuntija ja tutkija. Hänellä on laaja kokemus kaupan alasta sekä Suomesta että Englannista. Richard Cuthbertson työskentelee tutkimusjohtajana kaupan tutkimusyksikössä Oxfordin yliopistossa.

Projektin vastuullisena johtajana toimivat markkinoinnin laitoksen professorit Lasse Mitronen (1-8/2015) ja Arto Lindblom (9/2015-2017). Projektissa työskentelee tutkijoita markkinoinnin, johtamisen ja maankäyttötieteiden laitokselta Aalto-yliopistosta. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, jonka osaprojektin vastuullisia johtajia ovat professorit Outi Uusitalo ja Heikki Karjaluoto. Projektin yrityskumppanit ovat Citycon Oyj, Solita Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja Tieto Oyj.

Projektissa analysoidaan kaupan alaa Suomessa ja Englannissa

Tutkimusprojektin nimi on Red Queen Effect: Strategies for an Innovative Landscape ja se alkaa vuoden 2015 alusta jatkuen vuoden 2017 loppuun asti. Projekti tutkii strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana ja se toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoilletulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta. Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttääkseen joutumista muutoksen jalkoihin.

Tämä projekti on jaettu kolmeen tutkimusteemaan. Ensimmäisessä teemassa tutkitaan teknologista muutosta kaupan alalla, toisessa teemassa muutoksen vaikutusta kaupan toimijoiden kilpailukykyyn ja strategiseen suunnitteluun sekä teknologisen muutoksen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Kolmas teema käsittelee strategisten muutosohjelmien toimeenpanoa tarkastelemalla yritysten rutiineita ja käytäntöjä.

Lue myös: Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Lisätietoa: projektipäällikkö Olli Rusanen, 050 577 3131, [email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.
Antti ja Susanne Suhonen
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppiksessa oli jo meidän aikanamme todella hyvä henki ja tekemisen meininki

Antti ja Susanne Suhonen haluavat lahjoittamalla tukea Suomen menestystä kovassa kansainvälisessä kilpailussa.
Euroclear-tiimi räätälöidyssä yritysprojektissa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat Suomen ESG-markkinoita ja sen liiketoimintamahdollisuuksia Euroclear Finlandille

He tekivät kattavan analyysin nykyisistä ESG-markkinoista sekä raportoinnin että tiedon tuottajan näkökulmasta.
Suvi Hirvonen-Ere
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Väitöstutkimus selvitti, miksi kestävän liiketoiminnan läpilyönti yritysmaailmassa on ollut hidasta, miten sitä voisi kiihdyttää – ja samalla tehdä tuottoisaa tulosta

Kaupallinen ja sopimusjohtaminen on yritysjohdon strateginen työväline, jota käyttäen yritys voi saavuttaa sekä ympäristöllisesti kestävät että taloudelliset tulostavoitteensa, ilmenee tällä viikolla tarkastettavasta väitöskirjasta.