Uutiset

Kauppakorkeakouluun uusi FiDiPro-professori

Markkinoinnin laitos koordinoi projektia.

Uutena FiDiPro Fellow -professorina aloittaa Richard Cuthbertson. Tohtori Cuthbertson on kansainvälisesti arvostettu kaupan asiantuntija ja tutkija. Hänellä on laaja kokemus kaupan alasta sekä Suomesta että Englannista. Richard Cuthbertson työskentelee tutkimusjohtajana kaupan tutkimusyksikössä Oxfordin yliopistossa.

Projektin vastuullisena johtajana toimivat markkinoinnin laitoksen professorit Lasse Mitronen (1-8/2015) ja Arto Lindblom (9/2015-2017). Projektissa työskentelee tutkijoita markkinoinnin, johtamisen ja maankäyttötieteiden laitokselta Aalto-yliopistosta. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, jonka osaprojektin vastuullisia johtajia ovat professorit Outi Uusitalo ja Heikki Karjaluoto. Projektin yrityskumppanit ovat Citycon Oyj, Solita Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja Tieto Oyj.

Projektissa analysoidaan kaupan alaa Suomessa ja Englannissa

Tutkimusprojektin nimi on Red Queen Effect: Strategies for an Innovative Landscape ja se alkaa vuoden 2015 alusta jatkuen vuoden 2017 loppuun asti. Projekti tutkii strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana ja se toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoilletulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta. Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttääkseen joutumista muutoksen jalkoihin.

Tämä projekti on jaettu kolmeen tutkimusteemaan. Ensimmäisessä teemassa tutkitaan teknologista muutosta kaupan alalla, toisessa teemassa muutoksen vaikutusta kaupan toimijoiden kilpailukykyyn ja strategiseen suunnitteluun sekä teknologisen muutoksen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Kolmas teema käsittelee strategisten muutosohjelmien toimeenpanoa tarkastelemalla yritysten rutiineita ja käytäntöjä.

Lue myös: Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Lisätietoa: projektipäällikkö Olli Rusanen, 050 577 3131, [email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: