Uutiset

Kauppakorkeakouluun uusi FiDiPro-professori

Markkinoinnin laitos koordinoi projektia.

Uutena FiDiPro Fellow -professorina aloittaa Richard Cuthbertson. Tohtori Cuthbertson on kansainvälisesti arvostettu kaupan asiantuntija ja tutkija. Hänellä on laaja kokemus kaupan alasta sekä Suomesta että Englannista. Richard Cuthbertson työskentelee tutkimusjohtajana kaupan tutkimusyksikössä Oxfordin yliopistossa.

Projektin vastuullisena johtajana toimivat markkinoinnin laitoksen professorit Lasse Mitronen (1-8/2015) ja Arto Lindblom (9/2015-2017). Projektissa työskentelee tutkijoita markkinoinnin, johtamisen ja maankäyttötieteiden laitokselta Aalto-yliopistosta. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, jonka osaprojektin vastuullisia johtajia ovat professorit Outi Uusitalo ja Heikki Karjaluoto. Projektin yrityskumppanit ovat Citycon Oyj, Solita Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja Tieto Oyj.

Projektissa analysoidaan kaupan alaa Suomessa ja Englannissa

Tutkimusprojektin nimi on Red Queen Effect: Strategies for an Innovative Landscape ja se alkaa vuoden 2015 alusta jatkuen vuoden 2017 loppuun asti. Projekti tutkii strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana ja se toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoilletulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta. Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttääkseen joutumista muutoksen jalkoihin.

Tämä projekti on jaettu kolmeen tutkimusteemaan. Ensimmäisessä teemassa tutkitaan teknologista muutosta kaupan alalla, toisessa teemassa muutoksen vaikutusta kaupan toimijoiden kilpailukykyyn ja strategiseen suunnitteluun sekä teknologisen muutoksen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Kolmas teema käsittelee strategisten muutosohjelmien toimeenpanoa tarkastelemalla yritysten rutiineita ja käytäntöjä.

Lue myös: Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Lisätietoa: projektipäällikkö Olli Rusanen, 050 577 3131, [email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Elderly people spending time outdoors in the yard and garden, a student work Outdoors by Luiza Sevele
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muistisairaiden asumisen tueksi tarvitaan joustoa ja yhteisöllisyyttä

Millaisia ovat muistisairaiden tulevaisuuden asumisratkaisut, ja millaisia niiden tulisi olla?
Suomen Akatemia
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomen Akatemian avoimen julkaisemisen vaatimukset muuttuvat

Plan S:n mukaista välitöntä avointa julkaisemista edellytetään hankkeissa, jotka on rahoitettu Suomen Akatemian 1.1.2021 jälkeen avaamissa hauissa. Käytännössä uudet vaatimukset koskevat vuonna 2022 alkavia tai jatkorahoituksen saaneita projekteja. Tarkistathan rahoituspäätöksen mukana tulleet rahoitusehdot huolellisesti.
Learning Centre, Main lobby
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Palvelutiskin remontti Harald Herlin -oppimiskeskuksessa alkaa

Palvelutiskin remontti alkaa 27.6.22. Pahoittelemme remontista aiheutuvaa melua.
Juhlapukuihin sonnustauneet ihmiset laskeutuvat portaita alas kohti kameraa
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2022 tekniikan alojen promootiossa ennätysmäärä uusia tohtoreita

Yliopistomaailman arvokkainta akateemista juhlaa vietettiin Otaniemen kampuksella 17. kesäkuuta. Edellinen tohtoripromootio järjestettiin vuonna 2019 ja vuosittaista perinnettä jouduttiin lykkäämään kaksi kertaa. Tästä johtuen tänä vuonna Dipolissa järjestetyt juhlallisuudet olivat ennätyssuuret.