Uutiset

Kauppakorkeakouluun uusi FiDiPro-professori

Markkinoinnin laitos koordinoi projektia.

Uutena FiDiPro Fellow -professorina aloittaa Richard Cuthbertson. Tohtori Cuthbertson on kansainvälisesti arvostettu kaupan asiantuntija ja tutkija. Hänellä on laaja kokemus kaupan alasta sekä Suomesta että Englannista. Richard Cuthbertson työskentelee tutkimusjohtajana kaupan tutkimusyksikössä Oxfordin yliopistossa.

Projektin vastuullisena johtajana toimivat markkinoinnin laitoksen professorit Lasse Mitronen (1-8/2015) ja Arto Lindblom (9/2015-2017). Projektissa työskentelee tutkijoita markkinoinnin, johtamisen ja maankäyttötieteiden laitokselta Aalto-yliopistosta. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, jonka osaprojektin vastuullisia johtajia ovat professorit Outi Uusitalo ja Heikki Karjaluoto. Projektin yrityskumppanit ovat Citycon Oyj, Solita Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja Tieto Oyj.

Projektissa analysoidaan kaupan alaa Suomessa ja Englannissa

Tutkimusprojektin nimi on Red Queen Effect: Strategies for an Innovative Landscape ja se alkaa vuoden 2015 alusta jatkuen vuoden 2017 loppuun asti. Projekti tutkii strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana ja se toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoilletulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta. Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttääkseen joutumista muutoksen jalkoihin.

Tämä projekti on jaettu kolmeen tutkimusteemaan. Ensimmäisessä teemassa tutkitaan teknologista muutosta kaupan alalla, toisessa teemassa muutoksen vaikutusta kaupan toimijoiden kilpailukykyyn ja strategiseen suunnitteluun sekä teknologisen muutoksen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Kolmas teema käsittelee strategisten muutosohjelmien toimeenpanoa tarkastelemalla yritysten rutiineita ja käytäntöjä.

Lue myös: Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Lisätietoa: projektipäällikkö Olli Rusanen, 050 577 3131, [email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

vaping
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekoälyn avulla tehty tutkimus osoitti: Instagram tulvii nuoria houkuttelevaa sähkötupakkamainontaa

Sadoista tuhansista sähkötupakkajulkaisuista yli 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä. Nuorille mainostetaan muun muassa sähkötupakan makutiivisteitä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lähes puolet pienistä ja keskisuurista yrityksistä on hakenut koronakriisissä julkista tukea, vain alle kuudesosa pankkilainaa

Aalto-yliopiston, Erasmus-yliopiston (Hollanti) ja St. Gallenin yliopiston (Sveitsi) tutkijaryhmä on selvittänyt suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusvaihtoehtoja ja tulevaisuudennäkymiä koronakriisissä.
Aivokuori seuraa äänen piirteitä hyvin täsmällisesti ymmärtääkseen puhetta. Kuva: Aalto-yliopisto
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmisaivot seuraavat puhetta ajallisesti tarkemmin kuin muita ääniä

Tuore tutkimus osoittaa, että sanojen ymmärtäminen on aivoille millisekuntipeliä, mutta ympäristön ääniä ne tulkitsevat kokonaisuuksina. Tuloksista voi olla hyötyä, kun tutkitaan häiriöitä puheen käsittelyssä.
hukka-rakentamisessa-1
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hukan mittaaminen paljastaa rakentamisen tuottavuuskehityksen pullonkaulat

Rakentamiselle tyypillinen projektikohtainen vaihtelu ja systemaattisuuden puute haastavat tuottavuuskehityksen. Aalto-yliopiston tutkimushanke kehitti menetelmiä niistä periytyvän hukan mittaamiseen sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Mittarit osoittivat, että suurin osa työajasta on hukaksi luokiteltavaa tekemistä, joten hukkaa minimoimalla tuottavuuden kehityspotentiaalikin on huikea.