Kauppakorkeakoulussa pärjäävät monenlaiset ihmiset

Kauppakorkeakoulun opiskelija Sanni Hoikkala nauttii siitä, että opintoja voi tehdä itselle sopivalla tavalla.
Sanni Hoikkala

”Valitsin kauppatieteet, koska se yhdistää aiheita, jotka kiinnostivat minua jo lukiossa. On tärkeä ymmärtää miten maailma pyörii, ja Kauppakorkeakoulu antaa siihen hyvät valmiudet”, Sanni kuvailee. ”On turha ajatella, että Kauppiksessa pärjäävät vain tietynlaiset ihmiset.”

Polkuja Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun on monia. Raumalta kotoisin oleva neljännen vuoden laskentatoimen opiskelija Sanni valitsi perinteisimmän reitin eli aloitti opintonsa Kauppiksessa suoraan lukion jälkeen.

Monipuoliset valmiudet työelämään

Kauppatieteellisen alan opinnoissa Sannia viehättää vapaus. Vapaus valita laajasta kirjosta kursseja ja vapaus edetä opinnoissa itselle parhaimmalta tuntuvalla tavalla. Erityisesti kiitosta saa se, että erilaisia oppimistyylejä tuetaan niin, että opintoja pystyy toteuttamaan itselle parhaiten sopivilla metodeilla.

Saman vapauden Sanni näkee myös tulevaisuuden suunnitelmissaan. Hän ei ole halunnut lukittautua yhteen tiettyyn urahaaveeseen tai työtehtävään, vaan sen sijaan pitää mieluummin vaihtoehdot avoinna vielä opintojensa aikana.

”Mielestäni on tärkeämpää miettiä yleisellä tasolla mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa”, Sanni kertoo. ”Vain kokeilemalla eri asioita voi löytää varmasti oman juttunsa. Kauppiksen opintojen aikana on helppo etsiä itselleen kaikkein mielekkäintä uraa, ja toisaalta työtehtävät pitkälti muovaavat sen, mihin päätyy.”

Sannille suurin hyöty tähänastisista opinnoista on tullut teorian ja käytännön monipuolisesta yhdistelystä.

”On ollut mielenkiintoista huomata, miten luennoilla opittu teoria linkittyy käytäntöön erityisesti case-tapauksia tehdessä. Kauppiksella pääsee näkemään nämä molemmat puolet, ja se tuo moniulotteisuutta opintoihin”, Sanni kertoo opinnoistaan.

”Myös aktiivisuus opiskelijatoiminnassa on opettanut tärkeitä taitoja työelämää varten: koordinointia, itsensä ilmaisua, tehokasta ajankäyttöä ja ryhmätyöskentelytaitoja.”

Valintoja oman kiinnostuksen mukaan

Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun hakemista Sanni suosittelee lämpimästi, jos yhteiskunnallisesti merkittävä kauppatieteellinen ala kiinnostaa.

Hän vinkkaa hakemista harkitsevia etsimään pääsykoekirjat käsiinsä ja tutkimaan niiden sisältöä. Jos kirjoista löytyy jotain kiinnostavaa, kannattaa hakea. Omia kiinnostuksen kohteita pystyy yhdistelemään omaan tutkintoonsa hyvin, eivätkä vaihtoehdot lopu ainoastaan Kauppakorkeakoulun kursseihin, vaan opintoja voi suorittaa myös Aalto-yliopiston muissa korkeakouluissa tai vaikkapa vaihtoyliopistossa ulkomailla.

”Vaihtoon lähteminen on tehty todella helpoksi Kauppiksella ja kehotankin kaikkia ehdottomasti lähtemään vaihtoon edes kerran yliopisto-opintojen aikana!” Sanni kannustaa. ”Vaihdon aikana pääsin opiskelemaan sellaisia kursseja, joita ei muuten tarjota Aallossa. Opiskeleminen ja asuminen ulkomailla avasivat silmäni muille kulttuureille, mutta myös sille, millaisia suomalaiset ovat.”

Kauppatieteellisen alan yhteishaku on auki 16.3.‒6.4. ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa aloittaa syksyllä jälleen satoja uusia opiskelijoita. Millainen siis olisi kokeneemman opiskelijan tärkein neuvo tuoreelle opiskelijalle?

”Lähde rohkeasti mukaan uusiin juttuihin oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Pidä kaikki ovet avoinna alusta asti ‒­ avarakatseisena on helpompi miettiä puolueettomasti erilaisia vaihtoehtoja ja yhdistelmiä. Erikoisemmat kurssit ja ohjelmat opettavat ajattelemaan uudella tavalla.”

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.