Kauppakorkeakoulun Homecoming Day kutsui alumnit ensimmäistä kertaa Otaniemeen

Seminaarin pääpuhuja, Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark painotti esityksessään yhteistyön tekemisen tärkeyttä.
Aalto BIZ Homecoming Day 27.1.2023
Managing disruption -panelistit: Eeva Vilkkumaa (moderaattori), Pekka Lundmark, Eerika Savolainen, Leena Mörttinen ja Vesa Puttonen (moderaattori). Kuva: Mika Levälampi

Kauppakorkeakoulun suurin alumnitapahtuma Homecoming Day, joka keräsi paikalle yli 400 alumnia ja maisteriopiskelijaa, järjestettiin perjantaina 27.1.2023 Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella. Ohjelmassa oli ajatuksia herättäviä keskusteluja ajankohtaisista aiheista ja iloisia kohtaamisia opiskeluaikaisten ystävien kanssa. Tapahtuman teemana oli Managing Disruption.

Päivä alkoi Kandidaattikeskuksessa ja sen U-siiven (uusi siipi) luentosaleissa, joissa kauppatieteiden kandidaattiopiskelijoilla on pääosa heidän luennoistaan. Päivän pääseminaarin pääpuhujana oli Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Toimitusjohtaja Pekka Lundmark puhui siitä, miten teknologia voi tukea organisaatioita toimimaan datavetoisesti. Vaikka teknologiaa kehitetään suurin harppauksin ja massiivisia datamääriä hyödynnetään tekoälyllä, on Nokiassa saatu huomata, miten ihmisten on kuitenkin strategiassa helpointa tarttua organisaatiokulttuurin elementteihin (cultural essentials). ”Kulttuurinen ymmärrys on erittäin tärkeää ja haluamme toimintamme olevan avointa, pelotonta ja valtuutettua (open, fearless, empowered). Rakentavaa palautetta ja kritiikkiä saa antaa ja johdon on hyvä muistaa olla kiitollinen siitä ja myös osoittaa se. Kaikki saavat kertoa näkemyksensä asioista ja päätöksentekoon osallistetaan henkilöstöä laajasti. Yhteistyön tekeminen on aivan keskeistä”, Lundmark sanoi.

Lundmarkin esityksen jälkeen hänen seuraansa liittyivät valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Leena Mörttinen sekä Slushin toimitusjohtaja Eerika Savolainen. Keskustelu päivän teemasta jatkui moderaattoreina toimineiden professoreiden, Vesa Puttosen ja Eeva Vilkkumaan, johdolla. Vilkasta keskustelua käytiin esimerkiksi kasvuyritysten, suurten yritysten ja valtion mahdollisuuksista valmistautua disruptioihin tai säröihin, kuten Vesa Puttonen suomensi termin, ja hyödyntää niitä.

Pääseminaarin jälkeen jakauduttiin eri sessioihin, joihin Kauppakorkeakoulun eri laitosten professorit olivat valmistelleet ohjelman ja kutsuneet vieraita liike-elämästä ja valtion hallinnosta. Tarjolla oli keskusteluja, haastatteluja ja esityksiä, jotka kattoivat kaikkien kuuden laitoksen sisältöjä. Osallistujien palaute näistäkin sessioista oli erinomaista!

Aalto BIZ Homecoming Day 27.1.2023, pääseminaari
Homecoming Dayn pääseminaari ja rinnakkaissessiot järjestettiin Kandidaattikeskuksessa. Kuva: Mika Levälampi

Kauppiksen kuulumiset ja Vuoden Alumnin julkistus

Laitosten järjestämien rinnakkaissessioiden jälkeen siirryttiin takaisin suureen saliin kuulemaan Kauppakorkeakoulun kuulumiset, jotka kertoi dekaani Timo Korkeamäki.

”Rakastan työtäni ja kiitän siitä suuresti myös meidän opiskelijoitamme, tutkimus- ja palveluhenkilöstöämme sekä teitä hyvät alumnit. Olen nyt toiminut kolme vuotta tässä tehtävässä ja sillä kokemuksella voin sanoa, että Kauppis on erinomainen työpaikka”, sanoi dekaani Korkeamäki.

”Paljon asioita tapahtuu viikoittain, ja pyöreitäkin vuosia saamme juhlistaa tänä vuonna ainakin kahden toimintamme osalta: Sustainability in Business -tutkimusryhmämme on toiminut jo 30 vuotta, ja juhlistaa toimintavuosiaan toukokuussa, ja opiskelijamme ovat tehneet räätälöityjä yritysprojekteja yhtä kauan eli vuodesta 1993 lähtien. Kun tänä iltana lähdemme Otaniemestä koteihin, toivon, että näemme teidät sankoin joukoin seuraavan kerran viimeistään syyskuussa. Silloin järjestämme perinteisen Jaakko Honko -luennon, jonka pääpuhujaksi olemme kutsuneet Kaisa Hietalan.”

Kuulumisten jälkeen dekaani julkisti Kauppakorkeakoulun Vuoden Alumnin 2022 valinnan. Vuoden Alumniksi valittiin Smartly.io:n toinen perustaja ja 10 vuotta teknologiayrityksen toimitusjohtajana toiminut Kristo Ovaska. Ovaska ei päässyt osallistumaan tapahtumaan, joten alumnit saivat kuulla hänen tervehdyksensä videolta.

Aalto BIZ Homecoming, 27.1.2023, illallinen
Illallista siirryttiin nauttimaan Kauppakorkeakoululle Ekonominaukio 1:een. Kuva: Mika Levälampi

Homecoming Day jatkui illallisella, Bolton Avenue big bandin esittämällä musiikilla, tanssilla ja mukavalla yhdessäololla Kauppakorkeakoululla Ekonominaukio 1:ssä.

Kiitos kaikille päivään osallistuneille! Teimme yhdessä Homecoming Daystä suuren juhlan!

Aalto BIZ Homecoming, 27.1.2023, Bolton Avenue big band
Bolton Avenue big band yhtenä illan solistinaan Hannu Puisto vastasi illan musiikista. Kuva: Mika Levälampi

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.