Uutiset

Kaupan opetuksella on pitkät perinteet Kauppakorkeakoulussa

Seuraavassa Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.
Kuvassa Arto Lindblomin, Juhani Pekkalan ja Lasse Mitrosen kuvat sekä teksti Uudistuva kauppa vihreällä taustalla
Torstaina 5.11. järjestettävässä etäseminaarissa on keskustelemassa myös muiden muassa diplomikauppias Markku Hautala K-Citymarket Järvenpäästä.

Kauppakorkeakoulu on tehnyt jo pitkään töitä kaupan alan opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseksi. Itse asiassa Suomen ensimmäinen kaupan professuuri perustettiin vuonna 1996 juuri Helsingin kauppakorkeakouluun. Kaupan oma maisteriohjelma puolestaan käynnistettiin vuonna 2005. Aalto-yliopiston perustamisen myötä tämä kaupan alan erityiskysymyksiin keskittynyt maisteriohjelma integroitiin osaksi laaja-alaisempaa markkinoinnin tutkinto-opetusta.

Aalto-yliopistossa annettavalle kaupan opetukselle on aina ollut luonteenomaista hyvin tiivis yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Kaupan kursseilla vierailee säännöllisesti kaupan alan liikkeenjohtajia, ja opiskelijat tekevät harjoituksia ja ryhmätöitä kaupan alan ajankohtaisiin teemoihin ja kysymyksiin keskittyen. Kurssien sisältöjä myös uudistetaan jatkuvasti opiskelijapalautteen ja alan muuttuvien osaamistarpeiden pohjalta.

“Kaupan alan opetuksessamme pyrimme käsittelemään juuri sellaisia asiakokonaisuuksia ja teemoja, jotka ovat kaupan toimialalle keskeisiä ja, jotka edistävät opiskelijoidemme valmiuksia toimia kaupan alan vaativissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom.

Kaupan alaan keskittyvän opetustoiminnan ohella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tehdään korkeatasoista akateemista kaupan alan tutkimustyötä. Tutkittavien ilmiöiden kirjo on hyvin laaja ja tutkimustyössä sovelletaan erilaisia taustateorioita ja tutkimusmenetelmiä. Tämä joskus hyvin abstraktilta vaikuttava tutkimustyö ei välttämättä aina näy suoraan alan yrityksille, mutta välillisesti sen merkitys on sitäkin suurempi. Tutkimustyö on se perusta, jonka varaan yliopistoissa annettava opetus pohjaa.

Torstaina 5. marraskuuta järjestettävässä Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan laajemmin kaupan alan opetuksesta ja tutkimustyöstä sekä siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.

Arto Lindblom
Professori

Lasse Mitronen
Professor of Practice

Juhani Pekkala
Executive in Residence

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Iloinen nainen ja tabletti. Kuva: Kalle Kataila
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat uusia mahdollisia liiketoimintamalleja S-ryhmän ruoan verkkokaupalle

Ehdotettuja liiketoimintamalleja voidaan soveltaa ruoan verkkokaupan toiminnassa, sanoo SOK:n verkkokauppojen kehityksestä vastaava johtaja.
4 students sitting around table
Yhteistyö Julkaistu:

Back to Work - Miten rakennamme yhdessä sosiaalisesti kestävämmän työn tulevaisuuden?

Back to Work - Miten rakennamme yhdessä sosiaalisesti kestävämmän työn tulevaisuuden?
Elektroniikan ja nanoteknologian maisteriohjelma
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto ja Saab laajentavat strategista tutkimusyhteistyötä

Saab investoi kolme miljoonaa euroa yhteistyön laajentamiseen uusille tutkimusalueille. Yhtiön kokonaisinvestointi vuosille 2017-2026 kasvaa 23 miljoonaan euroon.
AFRY in A Blanc.jpg
Yhteistyö Julkaistu:

AFRYn uusi toimisto Otaniemen A Blancissa kutsuu yhteistyöhön

Tavoitteena on tarjota Aallossa opiskeleville harjoittelijoille työtilat näppärästi opiskelijaelämän ytimestä.