Kaupan opetuksella on pitkät perinteet Kauppakorkeakoulussa

Seuraavassa Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.
Kuvassa Arto Lindblomin, Juhani Pekkalan ja Lasse Mitrosen kuvat sekä teksti Uudistuva kauppa vihreällä taustalla
Torstaina 5.11. järjestettävässä etäseminaarissa on keskustelemassa myös muiden muassa diplomikauppias Markku Hautala K-Citymarket Järvenpäästä.

Kauppakorkeakoulu on tehnyt jo pitkään töitä kaupan alan opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseksi. Itse asiassa Suomen ensimmäinen kaupan professuuri perustettiin vuonna 1996 juuri Helsingin kauppakorkeakouluun. Kaupan oma maisteriohjelma puolestaan käynnistettiin vuonna 2005. Aalto-yliopiston perustamisen myötä tämä kaupan alan erityiskysymyksiin keskittynyt maisteriohjelma integroitiin osaksi laaja-alaisempaa markkinoinnin tutkinto-opetusta.

Aalto-yliopistossa annettavalle kaupan opetukselle on aina ollut luonteenomaista hyvin tiivis yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Kaupan kursseilla vierailee säännöllisesti kaupan alan liikkeenjohtajia, ja opiskelijat tekevät harjoituksia ja ryhmätöitä kaupan alan ajankohtaisiin teemoihin ja kysymyksiin keskittyen. Kurssien sisältöjä myös uudistetaan jatkuvasti opiskelijapalautteen ja alan muuttuvien osaamistarpeiden pohjalta.

“Kaupan alan opetuksessamme pyrimme käsittelemään juuri sellaisia asiakokonaisuuksia ja teemoja, jotka ovat kaupan toimialalle keskeisiä ja, jotka edistävät opiskelijoidemme valmiuksia toimia kaupan alan vaativissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom.

Kaupan alaan keskittyvän opetustoiminnan ohella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tehdään korkeatasoista akateemista kaupan alan tutkimustyötä. Tutkittavien ilmiöiden kirjo on hyvin laaja ja tutkimustyössä sovelletaan erilaisia taustateorioita ja tutkimusmenetelmiä. Tämä joskus hyvin abstraktilta vaikuttava tutkimustyö ei välttämättä aina näy suoraan alan yrityksille, mutta välillisesti sen merkitys on sitäkin suurempi. Tutkimustyö on se perusta, jonka varaan yliopistoissa annettava opetus pohjaa.

Torstaina 5. marraskuuta järjestettävässä Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan laajemmin kaupan alan opetuksesta ja tutkimustyöstä sekä siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.

Arto Lindblom
Professori

Lasse Mitronen
Professor of Practice

Juhani Pekkala
Executive in Residence

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!