Kärkiopiskelija Alexandru Mara tutkii valtavia, verkkorakenteisia tietoaineistoja

Kukin kärkiopiskelijaohjelmaan hyväksytty opiskelija liittyy yhteen tietotekniikan laitoksen tutkimusryhmistä ja tekee lukukausien aikana tutkimukseen liittyvää osa-aikatyötä. Kesällä opiskelijat voivat tehdä kokoaikatyötä laitoksen kesäharjoitteluohjelmassa. Suurin osa kärkiohjelman opiskelijoista on erikoistunut koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen tutkimusaloihin.

Romaniasta kotoisin oleva espanjalainen Alexandru Mara tutkii professori Alexander Jungin ryhmässä valtavia, tyypillisesti verkkorakenteisia, tietoaineistoja, kuten esimerkiksi Amazonin tuotetietokantaa.

-      Yritämme käsitellä tietoaineistoja tutkimalla valtavien tietoverkkojen suhteita algoritmeilla, jotka ovat peräisin tehokkaista konvekseista optimointimenetelmistä. Algoritmiemme avulla voidaan esimerkiksi ennustaa sellaisten tuotteiden arvostelut, jotka ovat saaneet vasta vähän tai ei lainkaan arvosteluja.  Se on mahdollista, koska samantapaiset tuotteet saavat yleensä samanlaisia arvosteluja. Näiden oppimisalgoritmien avulla voidaan ennustaa myös asiakkaiden tyytyväisyys uusiin tuotteisiin Amazonin tuotepilvessä, Mara kertoo.

Mara on osallistunut myös professori Jungin pitämän erikoiskurssin ”Convex Optimization for Big Data” kehittämiseen ja järjestämiseen. Tämä on ensimmäinen kurssi, jossa konveksioptimointi liitetään ison datan puitteisiin Aalto-yliopistossa. Hän on ollut tyytyväinen myös siihen, että on saanut tutustua muihin koneoppimisen tutkimusryhmiin.

Oleksii Abramenko ja Ivan Baranov Ukrainasta, Shishir Bhattarai Nepalista, Mustafa Celikok Turkista, Kunal Ghosh ja Preethi Lahoti Intiasta, Alexandru Mara Espanjasta ja Romaniasta, Van Linh Nguyen Vietnamista ja Siddhart Ramchandran Intiasta tutkivat kaikki koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen eri näkökulmia.

Rinu Boney Intiasta erikoistuu tietokonenäköön, Rory How Isosta-Britanniasta tutkii pilvilaskentaa, Xiaoxiao Ma Kiinasta osallistuu pelitutkimukseen, Hannu Seppänen tutkii teollisuuden digitaalista disruptiota ja Rajagopalan Ranganathan Intiasta ja Manish Thapa Nepalista kuuluvat tietoturvajärjestelmien tutkimusryhmään.

Lisätietoa:

Kärkiopiskelijaohjelma englanniksi

Preethi Lahoti on etuoikeutettu saadessaan osallistua Aristides Gionisin johtamaan tutkimusryhmään

Van Linh Nguyen analysoi syitä tulehdukselliseen suolistosairauteen

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.