"Karjaonni, arjen rikkaus ja luopumisen haikeus"

Toivola-dokumenttielokuvalle parhaan opiskelijaelokuvan palkinto Tampereen elokuvajuhlilla.
still_toivola_700_400_fi.jpg

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK myönsi opiskelijapalkinnon Kaisa Astikaisen dokumenttielokuvalle Toivola (2016), 30min. Kaisa Astikainen opiskelee elokuva- ja TV-tuotantoa Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella. Toivola on hänen esikoisohjauksensa.

"Pariskunta pitää pientä maitotilaa jossain Suomessa, kaukana metsien keskellä. Sukupolvien työ on tulossa päätökseensä, kun jatkajaa tilalle ei ole ja edessä häämöttää eläkkeelle jääminen. Vielä viimeisen vuoden ajan kaikki kuitenkin jatkuu ennallaan, ja päivät täyttyvät työstä vuodenkierron mukaan. Elokuva karjaonnesta, arjen rikkaudesta ja luopumisen haikeudesta."

Toivola kertoo pienen itäsuomalaisen maitotilan viimeisestä vuodesta, ennen kuin karja laitetaan pois ja navetan ovet sulkeutuvat lopullisesti. Ohjaaja Kaisa Astikainen on taltioinut dokumentissaan omien vanhempiensa työtä ja karjatilan päivittäistä elämää. Samalla elokuva on kertomus sukupolvien työn ja perinteen ketjun katkeamisesta Toivolan tilalla.Toivola-dokumentti sai ensi-iltansa Docpoint Helsingin dokumenttielokuva-festivaalilla tammikuussa 2016.

Dokumentin työryhmä:

Ohjaus, käsikirjoitus ja tuotanto: Kaisa Astikainen

Käsikirjoitus ja leikkaus: Nina Ijäs (MA-lopputyö)

Kuvaus: Markus Tynskä

Äänisuunnittelu: Tuukka Nikkilä

Musiikki: Paavo Malmberg

(Sibelius-Akatemia)

Tuotanto: Toivola-filmi Oy, yhteistuotanto Aalto-yliopisto / ELO Helsinki Film School- kanssa

Elokuvaäänityksen ja äänisuunnittelun professori Pietari Koskisen kädenjälkeä kuvattiin huolitelluksi Ville Suhosen elokuvassa Ompelijatar (94 min), jolle tuomaristo myönsi erikoispalkinnon. Tuomariston perustelut palkinnolle olivat:

"Yhteiskunnalle vaaralliseksi luokitellun ja teloitetun Martta Koskisen tarina, kappale vaietuinta suomalaista historiaa, muotoutuu eheäksi ja tyylillä dramatisoiduksi teokseksi. Martan vakaumuksellisen kärsimystien ympärille rakentuu rikas kulttuurihistoriallinen kudos, kokonainen aikakauden kuva. Huoliteltu äänimaailma ja musiikki viimeistelevät puhuttelevan ja taitavasti käsikirjoitetun elokuvan."

Lisätietoa elokuvista:

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: