Kantava maa kertoo keramiikan tarinaa

Lumoudu keramiikasta! Nathalie Lautenbacherin kokoamassa kirjassa esseet ja nykykeramiikka yhdistyvät valloittavalla tavalla.
Kantava maa – Solid Ground kirjan etukansi

Keraamikko Nathalie Lautenbacherin Kantava maa – Solid Ground on nykykeramiikkaa esittelevä ja siitä innoituksen saanut teos. Lautenbacher on kuratoinut mukaan kiinnostavimmat nykykeramiikkateokset.

Mukana on esseitä upealta kirjoittajajoukolta: Nathalie Lautenbacher, Kari Enqvist, Janne Saarikivi, Hannu Väisänen, Juhani Pallasmaa, Harri Kalha, Mikko Jalas, Tuuli Mattelmäki, Tarja-Kaarina Laamanen ja Maarit Mäkelä.

Keramiikka ikiaikaisena materiaalina tarjoaa yhteyden edesmenneisiin sukupolviin ja kulttuureihin eri puolilla maankamaraa. Ruukku, astia, eläinhahmot – monien keramiikkaesineiden esikuvat ovat aikojen takaa. Keramiikka on taas suosittua, ja vanhat aiheet saavat uusia muotoja uusien tekijöiden käsissä. Mihin keramiikan vuosituhantinen vetovoima perustuu, ja mitä se kertoo meistä ihmisistä?

Kantava maa esittelee nykykeramiikkaa ja pohtii maailmaa sen ympärillä. Eturivin kirjoittajien ja tutkijoiden esseet rakentavat siltoja taiteen, tieteen ja elämän välille, kun he pohtivat keramiikan olemusta, sen syntyä ja vaikutusta kulttuuriin sekä materiaalisen maailman haasteita nykymaailmassa.

”Hyvin hoidettuna keraaminen esine säilyy lähes ikuisesti, ja ikuisena esineenä sen olisi syytäkin pysyä muodissa pitkään eikä jäädä ohimeneväksi oikuksi”, sanoo Nathalie Lautenbacher.

Nykykeraamikkojen teoskuvat inspiroivat näkemään materiaalisen maailman kauneuden – ja sen syvälliset merkitykset. Toinen toistaan upeammat teokset näyttävät, kuinka moneen vaatimaton maan materiaali taipuu osaavissa käsissä.

”Keramiikan synty on keskeinen ihmiskunnan yhteisöjä ja elintapoja muokannut innovaatio”, toteaa yksi kirjoittajista, Janne Saarikivi.

Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen 27.8. klo 18–19 ja tutustumaan keramiikkanäyttelyyn Lokal-galleriassa, Annankatu 9.

Työryhmä:

Nathalie Lautenbacher (toimittaja)
Kati Saonegin (kustannustoimittaja, Aalto Arts Books)
Annika Leppäaho (graafinen suunnittelija, Aallon opiskelija)
Tuuli Saarelainen (kuvatoimittaja, aaltolainen keraamikko)
Anne Kinnunen (valokuvaaja)
Päivi Tikkanen (kääntäjä)
Essi Viitanen (englannin kielenhuolto)

Yhteystiedot:

Lehtori Nathalie Lautenbacher, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], p. 050 384 4695

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: