Kannattaa opiskella kvanttilaskentaa ja koneoppimista, sanoi Jaakko Honko -luennon pitänyt Risto Siilasmaa

Kansleri Jaakko Hongon nimeä kantava luento keräsi yli 300 Kauppakorkeakoulun alumnia Ekonominaukio 1:een.
Risto Siilasmaa piti Jaakko Honko -luennon Kauppakorkeakoululla 6.6.2019. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto
Risto Siilasmaa piti Jaakko Honko -luennon aiheesta Disruptio ja muutosjohtaminen. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto

Helsingin kauppakorkeakoulu, Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiö ja Yrjö Jahnssonin säätiö perustivat vuonna 1997 Jaakko Honko -luentosarjan kunnioittaakseen Kauppakorkeakoulun entisen kanslerin ja rehtorin Jaakko Hongon (1922–2006) elämäntyötä.

Joka toinen vuosi järjestettävä alumnitilaisuus järjestettiin torstaina 6. kesäkuuta ensimmäistä kertaa Kauppakorkeakoulun uudessa rakennuksessa Otaniemessä, osoitteessa Ekonominaukio 1. Tilaisuuteen osallistui yli 300 Kauppakorkeakoulun alumnia.

Tilaisuuden luennon piti Nokian ja F-Securen hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa aiheesta Disruptiot ja muutosjohtaminen.

”Kauppakorkeakoulun uusi rakennus symboloi uusiutumista, joka on yhteiskunnassamme välttämätöntä. Online-yliopistot ja -opetus kehittyvät kovaa vauhtia ja siinä kehitystyössä yliopistojen tulee mukautua opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin. Aallossa on nyt jo tehty hyvää työtä online-opetuksen lisäämisessä”, Risto Siilasmaa sanoi.

Siilasmaan mukaan disruptiota on vaikea vastustaa.

”Joskus asiat on vain käännettävä päälaelleen. Hyvänä esimerkkinä tästä on Nokian puhelinoperaatiot, jossa oltiin aina tehty kehitystä laitteet edellä ja yhtäkkiä olisikin pitänyt ymmärtää laittaa ohjelmistokehitys etusijalle laitteiston sijaan. Johdon olisi pitänyt olla koko ajan valmis oppimaan uutta ja muuttumaan. Ydinteknologia tulee pitää omissa käsissä ja toimialan kehitystä pitää seurata. Loppuasiakkaat eivät yleensä tiedä, mitä he haluavat. Kokeilukulttuuriin kuuluu epäonnistumiset, eikä niistä saa syyttää virheiden tekijää”, Risto Siilasmaa sanoi.

Hänen suositustensa mukaan nyt kannattaa opiskella kvanttilaskentaa ja koneoppimista ja Kiinan-tuntemusta tulee kasvattaa, jotta voimme menestyä tulevaisuudessa.

Jaakko Honko -mitalit taloustieteissä ansioituneille henkilöille

Jaakko Honko -mitali jaetaan taloustieteellisessä tutkimuksessa tai sen edistämisessä erityisen ansioituneille ja merkittävän panoksen tieteiden väliselle tutkimukselle antaneille henkilöille.

Jaakko Honko -mitalistit 2019 ja mitalin jakajat. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto
Dekaani I. Björkman (vas.), Jaakko Honko -mitalistit A. Lehikoinen, R. Karhinen, A. Huhtala, P. Haaparanta, E. Dahl, H. J. Aho, Yrjö Jahnssonin säätiön hallituksen pj. Kimmo Kontula ja Tukisäätiön tj. Arto Mäenmaa. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto

Tänä vuonna mitalin saivat kauppaneuvos, Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön valtuuskunnan puheenjohtaja Heimo J. Aho, Yrjö Jahnssonin säätiön toiminnanjohtaja Elli Dahl, taloustieteen emeritusprofessori Pertti Haaparanta, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja Anni Huhtala,Liikesivistysrahaston hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Reijo Karhinen, rahoituksen professori Matti Keloharju,opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen ja Helsinki GSE:n hallituksen puheenjohtaja Erkki Liikanen.

Mitalit jakoivat yhdessä tilaisuuden järjestäneet Yrjö Jahnssonin säätiö, Kauppakorkeakoulu ja Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiö. Ensimmäisen kerran mitalit jaettiin vuonna 1989.

Jaakko Honko -tilaisuus alkoi Kauppakorkeakoulun dekaanin Ingmar Björkmanin esityksellä. Hän kertoi muun muassa, että tämän kevään yhteishaussa yli 3 000 hakijaa valitsi kauppatieteiden kandidaattiohjelmamme ykkösvaihtoehdokseen, mikä teki siitä Suomen suosituimman korkeakoulujen hakukohteen. Hän myös kiitti lämpimästi kaikkia Kauppakorkeakoulun toimintaa tukeneita lahjoittajia.

Tilaisuudessa kuultiin myös taloustieteen professori Juuso Välimäen esitys Helsinki Graduate School of Economicsista eli Helsinki GSE:stä, joka on nyt saanut myös suomenkielisen nimen: Helsingin taloustieteellinen tutkijakoulu. Kyseessä on Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston yhteinen akateeminen hanke, jonka tavoitteena on taloustieteellisen tutkimuksen ja opetuksen tason ja vaikuttavuuden nostaminen korkeimmalle kansainväliselle tasolle.

Alumnitilaisuus päättyi buffet-illalliseen ja vilkkaaseen seurusteluun.

Teksti: Terhi Ollikainen

Alumnit tutustuivat lahjoittajatauluun. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto
Alumnit tutustuivat lahjoittajatauluun. Dekaani kiitti lämpimästi kaikkia Kauppakorkeakoulun toimintaa tukeneita. Kuva: Lasse Lecklin / Aalto-yliopisto

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.