Kampuksesta rakentuu kohtaamispaikka

Rehtorin syysseminaarissa esillä kampuksen kehittäminen ja ajankohtainen tutkimus
Kemian tekniikan korkeakoulun luentosaliin kokoontunut yleisö kuunteli Aalto-yliopiston kuulumisia rehtori Tuula Teerin kertomina.

Joukko Aalto-yliopiston ystäviä ja tukijoita kokoontui myrskyisenä syyskuun iltana Otaniemen kampukselle rehtorin syysseminaariin. Illan aikana tutustuttiin yliopiston kampussuunnitelmiin ja muihin kuulumisiin ja kuultiin professoreiden esityksiä energiatutkimuksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksen alueilta.

Rehtori Tuula Teeri näytti vieraille Kandidaattikeskuksen ikkunasta avautuvaa näkymää, jota hallitsee nopeasti etenevä uudisrakennustyömaa.
"Tämä rakennustyömaa on eräänlainen symboli monialaiselle Aallolle. Keskeiselle paikalle nousee talo Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle. Yliopiston hallitus on päättänyt että myös Kauppakorkeakoulu muuttaa ajan kanssa Otaniemen kampukselle. Tämän työmaan toisessa päässä on paikka Kauppakorkeakoulun rakennukselle", Tuula Teeri esitteli.

Aalto-yliopisto kehittää kampustaan avoimeksi kohtaamispaikaksi, jonka tiloihin kutsutaan kumppaneita ja yrityksiä.
"Emme rakenna akateemisia siiloja vaan haluamme toimia yhdessä kumppaneiden kanssa ja saada yhdessä Suomen nousuun. Alueelle on syntynyt elävä ja houkutteleva innovaatioekosysteemi ja opiskelijamme ovat siinä erittäin aktiivisia. Tavoitteemme on, että jokainen opiskelija saa opinnoissaan kosketuksen yrittäjyyteen", Tuula Teeri totesi.

Illan tieteellisemmässä osuudessa ajankohtaista energiatutkimusta valottivat professori Sanna Syri, joka kertoi globaalista energiamurroksesta, ja professori Hele Savin (kuvassa), joka pohti aurinkoenergian taloudellisuutta. Terveyden ja hyvinvoinnin alueen tutkimusta avasivat professori Tomi Laurila kertomalla hiilinanomateriaalien käytöstä terveysteknologiassa ja professori Tuuli Mattelmäki, jonka aiheena oli terveydenhuollon muotoilu.

Professori Hele Savin johtaa elektronifysiikan tutkimusryhmää Sähkötekniikan korkeakoulussa.

Seminaarin tauolla oli mahdollisuus verkottumiseen.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.