Kaksi työelämäprofessoria nimitetty vesitekniikan alalle

Vesitekniikan opetus saa vahvistusta työelämästä, kun Elin Lavonen ja Ilkka Miettinen aloittavat työelämäprofessorin tehtävissä touko-kesäkuussa Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitoksella.
Water Engineering Aalto University
Professor of Practice Elin Lavonen
Tyelämäprofessori Elin Lavonen

PhD Elin Lavonen on nimitetty työelämäprofessoriksi ajalle 1.5.2023–30.4.2028. TkT Ilkka Miettinen aloittaa viisivuotiskautensa 1.6.2023. Molempien professuurien ala on puhtaan veden teknologiat (Clean Water Technologies).

Elin Lavonen jatkaa samalla päätyössään BioCell Analytica AB:n vesiasiantuntijana ja myynti- ja markkinointijohtajana Uppsalassa, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2021 alkaen. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa juomaveteen ja vesitekniikkaan liittyvissä asiantuntijatehtävissä Veolia Water Technologiesin, Norrvattenin sekä Tukholman vesi- ja jätehuollosta vastaavan Stockholm Vatten och Avfallin palveluksessa.

Lavonen väitteli Tukholman yliopistossa vuonna 2015 ympäristöarvioinnin alalta. Hänen tutkimusaiheitaan ovat muun muassa juomaveden mikrobiologiset ja kemialliset riskit, uudet menetelmät juomaveden laadunvarmistuksessa ja juomaveden valmistus uusilla puhdistustekniikoilla ja luonnolliset orgaaniset aineet vedessä.

Elin Lavonen
[email protected] (1.5.2023 alkaen)

Professor of Practice Ilkka Miettinen
Työelämäprofessori Ilkka Miettinen.

Ilkka Miettinen jatkaa päätyössään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtavana tutkijana, jossa hän on toiminut eri tehtävissä jo 1990-luvulta alkaen. Hänen erikoisalansa on mikrobiologinen vesitutkimus. Miettinen on vesiepidemioiden, vesimikrobiologian ja talousveden tuotannon asiantuntija.

Miettinen on toiminut Kuopion yliopiston ympäristömikrobiologian ja juomaveden käsittelyn dosenttina vuodesta 2003 alkaen. Hän väitteli Kuopion yliopistossa filosofian tohtoriksi ympäristötieteiden alalta vuonna 1999.

Ilkka Miettinen
[email protected] (1.6.2023 alkaen)

”Puhdas vesi ja vesihuollon luotettavuus on kriittinen tekijä ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Suomessa sitä on totuttu pitämään itsestäänselvyytenä, mutta tarvitsemme tutkimusta ja opetusta, jotta maailmalla arvostettu vesiosaamisemme säilyy korkealla tasolla. Alalla tarvitaan jatkuvasti uusia osaajia”, muistuttaa vesihuoltotekniikan professori Riku Vahala.

Professuurit on lahjoittanut Erkki Paasikiven säätiö, joka tukee puhtaan talousveden ja talotekniikan tutkimus- ja koulutushankkeita Suomessa sekä tähän liittyvää kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä. https://erkkipaasikivensaatio.fi/

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.