Kaksi aaltolaista Suomalaisen Tiedeakatemian uusiksi jäseniksi

Mikko Möttönen ja Monika Österberg valittiin matemaattis-luonnontieteellisen osaston uusiksi jäseniksi kevätkokouksessa.
Mikko Möttönen Monika Österberg
Mikko Möttönen ja Monika Österberg on valittu Tiedeakatemian jäseniksi. Kuvat: Mikko Raskinen ja Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston professorit Mikkö Möttönen ja Monika Österberg on valittu Suomalaisen Tiedeakatemian uusiksi jäseniksi. Päätös uusista jäsenistä tehtiin kevätkokouksessa 28.4. Molemmat kuuluvat Tiedeakatemian matemaattis-luonnontieteelliseen osastoon.

Mikko Möttönen on professori Perustieteiden korkeakoulun teknillisen fysiikan laitoksella sekä VTT:llä. Monika Österberg on Kemiantekniikan korkeakoulun biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen professori ja laitosjohtaja.

Tiedeakatemian jäseniksi kutsutaan ansioituneita ja yleisesti arvostettuja kotimaisia ja ulkomaisia tieteentekijöitä tieteen eri aloilta. Matemaattis-luonnontieteellisen osaston lisäksi Tiedeakatemialla on humanistinen osasto.

Tiedeakatemia on perustettu vuonna 1908, ja sen tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta sekä toimia korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä.

Suomen Tiedeakatemia järjestää esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia, kustantaa tieteellisiä julkaisuja ja tekee aloitteita ja antaa lausuntoja tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä. Lisäksi se jakaa vuosittain apurahoja erityisesti nuorille tutkijoille.

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.