Kahden miljoonan euron ERC-rahoitus maailman metsien satelliittitutkimukseen

Satelliittikuvien tehokkaampi tulkinta antaa tarkemman tiedon metsien laadusta ja tilasta sekä ilmastonmuutoksesta.
Aalto University School of Engineering

Tuhannet maapalloa kiertävät satelliitit tuottavat jatkuvasti kasvavan määrä tietoa. Kaukokartoituksen apulaisprofessori Miina Rautiaisen tavoitteena on kehittää satelliittikuvien informaation käsittelyyn matemaattinen malli, jonka avulla metsiä voidaan seurata avaruudesta käsin huomattavasti nykyistä tarkemmin.

Euroopan tutkimusneuvosto on myöntänyt Rautiaisen From needles to landscapes: a novel approach to scaling forest spectra -tutkimushankkeelle lähes kahden miljoonan euron ERC Consolidator -rahoituksen. Viisivuotisen hankkeen tavoitteena on kehittää kaukokartoituksen perusteoriaa ja sen avulla kartoittaa metsäalueita eri puolilla maailmaa.

Kaukokartoituksen ja maanmittauksen tutkimusala on vanha, mutta uusi tekniikka vie alaa eteenpäin vauhdilla.

”Satelliitit havainnoivat maata usealla eri aallonpituusalueella, joita yhdistämällä voidaan uusien spektrianalyysien avulla tuottaa tarkka kuva metsästä, sen rakenteesta ja aluskasvillisuudesta”, Rautiainen kertoo.

”Hankkeen pääpaino on perustutkimuksessa ja uuden teorian kehittämisessä. Kartoitussovellukset tulevat olemaan seurausta teorian kehittämistyöstä”, Rautiainen toteaa.

”Tulevaisuudessa on mahdollista saada tietoa metsäpuiden rakenteesta ja päätellä metsien tila. Samalla saadaan tarkempaa tietoa ilmastonmuutoksesta. Satelliittikuvat antavat tietoa myös kasvien fotosynteesistä, jota käytetään tutkittaessa kasvillisuuden ja ilmakehän vuorovaikutussuhdetta”, Rautiainen sanoo.

”Olen ylpeä Miina Rautiaisen ja kaukokartoituksen tutkimusryhmän erinomaisesta työstä. Olemme panostaneet korkeakoulun tutkimukseen viime vuosina merkittävästi, ja nyt saatu rahoitus kertoo tutkimuksen korkeasta tasosta”, toteaa Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis tyytyväisenä.

Tutkimushankkeen yhteistyökumppaneita ovat Bostonin yliopisto, Soulin kansallinen yliopisto, Zürichin yliopisto, Tarton observatorio ja Tšekin Global Change Research Institute.

Euroopan tutkimusneuvosto rahoittaa uusia tieteellisiä avauksia ja uraauurtavaa huippututkimusta. ERC Consolidator Grant myönnetään huippututkijalle oman tutkimusryhmän vahvistamiseen ja menestyksekkään uran luomiseen Euroopassa. ERC-paneeli LS9 - Applied life sciences and non-medical biotechnology myönsi tänä vuonna rahoituksen vain yhdeksälle hankkeelle koko Euroopassa. Kyseessä on ensimmäinen Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulun saama rahoitus Euroopan tutkimusneuvostolta. Kaiken kaikkiaan Aalto-yliopistolle on myönnetty 36 ERC-projektia vuodesta 2007 alkaen.

Kaukokartoitusta voi opiskella Aalto-yliopiston geoinformatiikan maisteriohjelmassa, jossa opiskelijat pääsevät itse tekemään muun muassa satelliittikuvien analyysejä ja spektrimittauksia.

Lisätiedot:

Apulaisprofessori Miina Rautiainen
Aalto-yliopisto, rakennetun ympäristön laitos
Otakaari 4, 02150 Espoo
puh. 050 432 6633
email: [email protected]

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.