Juuri päättyneillä opiskelijahakukierroksilla 3476 hakemusta

Kaikkiaan opiskelijahakemusten määrä laski edellisestä vuodesta noin 17 prosenttia, mutta eurooppalaisten hakijoiden määrä kasvoi.

Haku Aalto-yliopiston maisteriohjelmiin sekä Mikkelin yksikössä järjestettävään englanninkieliseen International Business -kandidaattiohjelmaan päättyi 25.1.2017. Maisterihakemusten määrä laski viime vuodesta noin 18 prosenttia. Hakemuksia tuli vuonna 2016 yhteensä 3355, kun luku tänä vuonna on 2762. Nyt päättyneellä kierroksella maisterihakijoista noin 40 prosenttia tuli EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta, kun edellisvuonna prosenttiosuus oli noin 56. Muiden kuin suomalaisten EU/ETA-kansalaisten hakijoiden määrä kasvoi viime vuodesta noin 23 %.

Mikkelin yksikön kandidaattiohjelmaan tuli määräaikaan mennessä hakemuksia yhteensä 714, joka on 15,5 prosenttia vähemmän kuin edellisellä hakukierroksella. Hakijoista 25 prosentilla on kansallisuus EU- ja ETA-alueen ulkopuolella. Hakemuksia saapui yhteensä 67:stä eri maasta.

”Hakijamäärät laskivat odotettua vähemmän EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevien osalta, mikä oli positiivista. Tavoitteenamme on jatkossakin olla kansainvälinen ja houkutella parhaat opiskelijat yliopistoomme”, toteaa opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Elokuusta 2017 alkaen englanninkielinen kandidaatin ja maisterin tutkintoon johtava koulutus muuttuu maksulliseksi EU- ja ETA-maiden ulkopuolisille kansalaisille. Lukuvuosimaksu Aallon maisteriohjelmissa maksaa 15 000 € ja Mikkelin kandidaattiohjelmassa 12 000 €. Lukuvuosimaksuvelvolliset voivat halutessaan hakea apurahaa Aalto-yliopiston apurahaohjelmasta.

Tänä vuonna tarjolla oli 77 hakukohdetta kauppatieteen, taiteiden ja tekniikan aloilla. Valtaosa Aallon maisteriohjelmista on englanninkielisiä.

Nyt päättyneillä hakukierroksilla haettiin englanninkieliseen kandidaattiohjelmaan sekä jo suoritetun kandidaatin tutkinnon tai vastaavien opintojen perusteella kaksivuotisiin maisteriohjelmiin. Kandidaattiohjelmaan hyväksyttävät opiskelijat saavat myös suoran opinto-oikeuden maisterin tutkintoon. Hakuaika suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattiohjelmiin on 15.3.–5.4.2017.

Maisterihaun opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan 5.4.2017 ja Mikkelin yksikön kandidaattivalinnan 30.6.2017.

Lisätietoja:

Eija Zitting, oppimispalveluiden päällikkö

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Opinnot Julkaistu:

Kursseja tohtoriopiskelijoille periodissa V

Periodi V alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 9. kesäkuuta 2024.