Jure Leskovec - Trollien paheksunta lisää trollien toimintaa

Jure Leskovecin tutkijaryhmä analysoi, miten palaute vaikuttaa uutissivustojen kommentteihin. Ryhmä kävi läpi vuoden ajalta satoja kommentteja.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto

Ryhmä kävi läpi  neljällä erilaisella sivustolla olevien uutisten kommentit. Yhteensä suosituilla sivustoilla oli 1,2 miljoonaa artikkelia sekä 42 miljoonaa kommenttia, joita oli tykätty tai peukutettu alas yhteensä 140 miljoonaa kertaa.

Tutkijaryhmä havaitsi, että kun ihmiset tykkäävät kommentista, kommentin tekijä alkoi keskimäärin kirjoittaa kommentteja sivustoille useammin. Sisällön laatuun tykkääminen ei vaikuttanut.

Tutkijat myös havaitsivat, että kun ihmiset peukuttivat alas jonkun kommentoijan kirjoituksia, tämän alkoi yleensä kirjoittaa vielä enemmän kuin mitä tykätyt kommentoijat lisäsivät kirjoituksiaan. Samanaikaisesti kielteinen palaute myös huononsi kielteistä palautetta saaneen kommentoijan kirjoitusten laatua.

Koska kielteinen palaute vaikutti voimakkaammin kuin myönteinen palaute, mahdollisuus antaa kielteistä palautetta teki kaikilla sivustoilla keskustelusta aikaa myöten keskimäärin kielteisempää kuin mitä se alkutilanteessa oli ollut.

Katso Leskovecin puhe täältä.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille