Juhani Pekkala on nimitetty Executive in Residence –tehtävään markkinoinnin laitokselle

Pekkalan tehtävänä on tuoda uutta tietoa ja näkemyksiä kaupan alan murroksesta ja alan yritysten muuttuvista osaamistarpeista sekä auttaa syventämään alan tutkimuksessa tärkeitä suhteita elinkeinoelämään.
Kuvassa näkyy Juhani Pekkala. Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

FM Juhani Pekkala toimi Kaupan Liiton toimitusjohtajana vuodesta 2007 alkaen ja jäi tästä tehtävästä eläkkeelle vuoden 2018 lopussa. Pekkalalla on takanaan pitkä ura myös suomalaisissa mediataloissa, muun muassa Helsingin Sanomissa ja Taloussanomissa.

Kaupan alan nopea kansainvälistyminen ja digitalisoituminen luovat uusia osaamistarpeita, joihin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu pyrkii vastaamaan sekä opetuksen että tutkimuksen keinoin.

”Tiivis yhteistyö elinkeinoelämän suuntaan on aina ollut luonteenomaista sekä kaupan opetukselle että kaupan alaan keskittyvälle tutkimustyölle. Juhani Pekkalan kokonaisvaltainen näkemys kaupan alalta sekä hänen laajat verkostonsa ja kontaktinsa alan johtaviin yrityksiin auttavat meitä kehittämään niin kaupan opetustarjontaamme kuin tunnistamaan alan ajankohtaisia tutkimustarpeita”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom. ”Toivotan Juhani Pekkalan lämpimästi tervetulleeksi Executive in Residence –tehtävään.”

”Kaupan alaa haastaa yhä koveneva kansainvälinen kilpailu. Suomessa toimiva kauppa tarvitsee menestyäkseen osaajia, jotka osaavat käsitellä tietoa, analysoida sitä ja ymmärtää asiakkaiden tarpeet entistä paremmin. Aalto-yliopistolla on erinomaiset mahdollisuudet vastata tähän tarpeeseen. Olen iloinen, että voin olla mukana kehittämässä alan koulutusta”, sanoo Juhani Pekkala.

Executive in Residence -nimikettä käytetään arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä, akateemisista tai yhteiskunnan johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon. Tällä hetkellä Kauppakorkeakoulun Executive in Residence –tehtävässä toimivat Esko Aho, Gautam Basu, Juha Blomster, Bruce Oreck, Juhani Pekkala, Osmo Soininvaara ja Juha Äkräs.  Juhani Pekkalan kausi on 2-vuotinen.

Lisätietoja:

Juhani Pekkala, Executive in Recidence
Aalto-yliopisto, markkinoinnin laitos
0400 419560

Arto Lindblom, professori, laitoksen johtaja
Aalto-yliopisto, markkinoinnin laitos

Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Tuomas Auvinen Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Voiko luovuutta mitata, johtaa ja siten kasvattaa liiketoimintaa? Tutkijat yhdistävät voimansa suomalaisyritysten kanssa

Business Finlandin rahoittama uusi LuovaLoikka-hanke haluaa tehdä luovuuden näkyväksi liiketoiminnassa.