Juha Vehmaanperä on Vuoden nuori suunnittelija

Virkkaustekniikkaa ja teollisuuden ylijäämänahkaa hyödyntävä voittotyö ottaa kantaa globaaliin ilmastokriisiin.
Henkilö tummassa pitkässä nahkatakissa seisoo mallinuken vieressä, tällä yllään värikäs virkattu asu ja taustalla lisää värikkäitä virkattuja kuoseja
Kuva: Ira Juvonen

Aalto-yliopiston muodin maisteriohjelmasta tänä syksynä valmistunut Juha Vehmaanperä on voittanut vaatesuunnittelukilpailun, joka järjestettiin 28. kerran. Palkinto on Suomen Messusäätiön lahjoittama 5000 euron stipendi. Vuoden nuori suunnittelija on Suomen Messujen ideoima ja Suomen Messusäätiön rahoittama kilpailu suomalaisille vaatetussuunnittelun opiskelijoille.

Tänä vuonna kilpailun teemana oli ’Metsä’. Moni-ilmeinen metsä on paitsi suoja ja levähdyspaikka, myös elinympäristö ja jatkuvasti muuttuva maisema. Kilpailijoiden tuli tulkita teemaa suunnittelemalla siihen liittyvä vaate tai asu.

Vehmaanperän kilpailuun työstämä asu on värikäs, ja siinä korostuvat orgaaniset muodot ja epäsymmetrisyys. Työssä on hyödynnetty virkkaustekniikkaa, teollisuuden ylijäämänahkaa ja muun muassa mohairlankaa, joka tuo asuihin naavamaista vaikutelmaa. Naava viittaa ilmansaasteisiin: mitä puhtaampi ilma, sitä paremmat mahdollisuudet naavalla on kasvaa pitkäksi. Naava linkittää metsä-teeman yhteen globaalin ilmastokriisin kanssa.

”Kilpailuasuni värit saivat inspiraationsa lehtimetsästä. Eriväriset langat luovat asuun värien paljoutta ja muutosta, mikä kuvaa vuodenaikojen vaihtumista metsässä. Kilpailutyötäni voidaan ajatella glamping- eli ”glam camping” -asuna. Glamourin yhdistäminen retkeilyyn on ajatuksena kiinnostava – miksipä metsäretkelle ei voisi lähteä samannäköisenä kuin vaikkapa juhlalliseen gaalatilaisuuteen?”, sanoo Juha Vehmaanperä.

Vuoden 2022 kilpailutyöt on arvioinut muotialan vaikuttajista koostuva raati, johon kuului muun muassa toimittaja ja raadin puheenjohtaja Jaakko Selin ja muotitaiteilija Ritva Falla. Selinin mukaan kilpailun taso oli tänä vuonna todella kova.

”Juhan työssä ilahdutti sen uudenlainen tapa katsoa neuletta ja ajatus rajojen rikkomisesta. Työ on metsämäinen ja orgaaninen, ja se toimii yhtenä vaatteena tai useampana. Hänen töissään on iloa ja upea värimaailma, jota on hienoa päästä esittelemään laajemmallekin yleisölle”, Selin kommentoi.

Vehmaanperä itse iloitsee voitosta: ”Tuntuu ihanalta saada tunnustusta omasta työstä myös täällä kotimaassa! Kilpailulla on pitkä historia ja se on erityisen merkittävä muodin alan kilpailu täällä Suomessa.”

Seuraavat viikot hän viettää Hyères Fashion Festival -muotikilpailussa ja siihen liittyvissä tapahtumissa Ranskassa, sillä hän on kilpailun finalisti.

”Sen lisäksi olen menossa Dutch Design Weekille kuukauden lopussa ottamaan osaa New Order of Fashion -workshopiin. Lisäksi työstän projektia, jossa tutkin 3D-tulostamisen ja virkkaamisen yhdistämistä keskenään. Tavoitteena löytää uutta näkökulmaa tulevaisuuden käsityöhön liittyen.”

Hän on luonut myös oma Craftiest Bitch in Town -brändin, jolla hän haastaa perinteisiä hyvän maun rajoja ja kyseenalaistaa heteronormatiivista binääriajattelua. Vehmaanperä haluaa suunnittelussaan lähteä hänelle tärkeistä arvoista, kuten rohkeus, yksilöllisyys, käsityölähtöisyys sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden tunnistaminen.

Vuoden nuori suunnittelija on esillä 21.–23.10.2022 Messukeskuksessa Helsingissä järjestettävillä I love me -messuilla omalla osastollaan ja tapahtuman ohjelmassa.

Voittajamallisto on esillä myös Kämp Gallerian Garden Roomissa (II krs) 3.–15.10.2022.

Yhteystiedot:

Juha Vehmaanperä, [email protected], 040 779 0416 , IG @juhavehmaanpera

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: