Jenny ja Antti Wihurin rahastolta apuraha useille Kauppakorkeakoulun tutkijoille

Rahasto haluaa sekä ylläpitää tieteellisen ja taiteellisen toiminnan perusedellytyksiä että mahdollistaa kokeilevia hankkeita.
Opiskelijoita työn touhussa Oppimiskeskuksessa. Kuva: Unto Rautio
Oppimiskeskus. Kuva: Unto Rautio

Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakaa tänä vuonna 12,6 miljoonaa euroa tieteen (63 %), taiteen (21 %) ja yhteiskunnallisen toiminnan (16 %) hankkeille. Apurahoja myönnetään 311 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 111 yhteisölle eli yhteensä 422 apurahaa. Jakosumma sisältää 119 kokovuotista, pääasiassa väitöskirjatyö- ja post doc-apurahaa. Rahasto sai toukokuun haussa yli 5200 hakemusta haetun summan oltua lähes 116 miljoonaa euroa.

“Halusimme jälleen kerran tarjota monipuolista rahoitusta: yhtäältä ylläpitää tieteellisen ja taiteellisen toiminnan perusedellytyksiä ja toisaalta mahdollistaa kokeilevia, eri aloja kehittäviä hankkeita”, sanoo asiamies Arto Mäenmaa

Jenny ja Antti Wihurin rahaston tuki tieteelle, taiteelle ja yhteiskunnalliselle toiminnalle kasvoi tänä vuonna 600 000 eurolla verrattuna edellisvuoteen. Kokonaissummaan sisältää myös rahaston omien toimintojen kuten kuvataideostojen ja residenssien (400 000 euroa) sekä biolääketieteen tutkimusta tekevän Wihurin tutkimuslaitoksen (2 000 000 euroa) toiminnan rahoittamisen.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto on vuonna 1942 perustettu riippumaton yleishyödyllinen säätiö, rakentaa hyvinvoivan yhteiskunnan perusedellytyksiä mahdollistamalla tiedettä, taidetta ja yhteiskunnallista toimintaa.”

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.
Professor Katri Kauppi. Photo: Jaakko Kahilaniemi

Professori Katri Kauppi on KY:n valinta Vuoden Opettajaksi 2024

Opiskelijat kuvailevat Kaupin opetustyyliä energiseksi ja innostavaksi.