Jäätutkija asuu vuoden Mars-olosuhteissa

Simulaation tavoitteena on tunnistaa sosiaalisia ja kognitiivisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat tiimityöskentelyyn pitkällä avaruusmatkalla.
www_cheinicke_fi.jpg

Tutkijatohtori Christiane Heinicke asuu vuoden ajan Mars-planeetan olosuhteita jäljittelevällä tutkimusasemalla yhdessä viiden muun tutkijan kanssa.

Hän osallistuu Havaijilla vuoden pituiseen Hawaii Space Exploration Analog and Simulation (HISEAS) kokeiluun 28.8. alkaen.

- Tällä hetkellä olen todella innoissani. Päätökseni osallistua tehtävään oli kohtuullisen spontaani, koska lähetin hakemukseni vasta toukokuun puolivälissä. Olin kuitenkin jo aiemmin hakenut ja päässyt finaaliin toisessa samanlaisessa haussa, joten minulla on ollut aikaa tottua ajatukseen asua eristyksissä vuoden ajan, Heinicke kertoo.

Aalto-yliopistossa hän työskenteli tutkijatohtorina professori Jukka Tuhkurin vetämässä tutkimusryhmässä.

- Valitettavasti Aallosta tekemästäni työstä on vain epäsuorasti hyötyä tulevassa tehtävässä. Koska Havaijilla on trooppinen ilmasto, siellä ei ole merijäätä, joka olennaisesti liittyi Aallossa tekemääni tutkimukseen. Voisin kuitenkin tulla takaisin tänne, sillä olen todella nauttinut työskennellä Aallossa ja Jukka Tuhkuri on ollut erittäin kannustava, Heinicke toteaa.

Kaksitoista kuukautta jatkuvassa valvonnassa

Kokeilun tavoitteena on tunnistaa sosiaalisia, ihmisten välisiä ja kognitiivisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat tiimityöskentelyyn pitkäkestoisessa avaruusmatkustamisessa, kuten Marsiin suuntautuvilla tehtävillä. Olosuhteet jäljittelevät marsilaista tukikohtaa. Kupoliasumuksessa on yksi ikkuna, joka avautuu vulkaaniselle kivikentälle. Jokaisen tiimijäsenen on myös pukeuduttava avaruusasuun mennessään ulos. Viestiminen ulkomaailmaan tapahtuu 20 minuutin viiveellä molempiin suuntiin.

Kahdentoista kuukauden aikana tiimiä seurataan jatkuvasti erilaisin keinoin, kuten esimerkiksi kameroilla, jäljittimillä ja erilaisilla sähköisillä kyselyillä. Ryhmä ei kuitenkaan toimi ainoastaan koekaniineina tässä suhteessa, vaan heillä on myös omia tutkimuskohteita. Heinickenille kuuluu veden erottaminen maasta sekä uni.

- Tiimissämme on erittäin motivoituneita ja yhteistyökykyisiä ihmisiä, jokainen osaava omalla alueellaan. Meillä on paljon aikaa ja mahdollisuuksia oppia toinen toisiltamme, Heinicke toteaa.

Kokeilu on NASAn rahoittama ja sitä johtaa Havaijin yliopisto.

Christiane Heinicken pitää blogia kokeilun ajan (saksaksi) http://scilogs.de

Lisätietoja:

Mars-simulaatioon osallistuvan ryhmän tiedot

Christiane Heinicke, [email protected]

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.