Jaakko Viertiö voitti Urbaani puuvaja -suunnittelukilpailun

Aallon opiskelijoille suunnatussa kilpailussa etsittiin uusia ratkaisuja puunsäilyttämiseksi pienillä kaupunkitonteilla.

Tuomaristo kiinnitti suunnittelukilpailun ehdotuksissa erityistä huomiota siihen, kuinka hyvin puuvaja suojaa sateelta ja miten hyvin ilma kiertää vajassa. Tuomaristo jakoi kaksi palkintoa. Ensimmäisen palkinnon sai Jaakko Viertiö ehdotuksellaan "The urban woodshed 2016”.

- Voittajatyössä on huomioitu erityisen hyvin tuulettuvuus, ja vaja suojaa klapeja hyvin sateelta. Tuomaristo arvosti erityisesti vajan mielenkiintoista, kaksoisjulkisivun muodostavaa rimarakennetta ja modulaarisuutta, joka mahdollistaa vajan muunneltavuuden. Moduuleja voidaan liittää toisiinsa useita peräkkäin tarpeen ja pihan koon mukaan, jolloin vajaa voidaan käyttää monenlaiseen säilytykseen. Vaja sopii pienelle tontille, mikä on tärkeää juuri kaupunkiympäristössä, kertoo Urbaani puuvaja -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Matti Kuittinen.

Tuomaristo piti myös vajan ulkonäöstä, johon rimoitus tuo uuden twistin ja koki sen sopivan yhteen monenlaisten rakennusten kanssa. Lisäksi tuomaristoa viehätti ajatus, että vajan voi maisemoida puutarhaan sopivaksi köynnöskasvien avulla. Vajan rakenteessa hyödynnettiin myös kuormalavaa.

Toinen palkinto myönnettiin latvialaiselle Kristaps Sveisbergsille ehdotuksesta ”AIMA”, jossa tuomaristo näki paljon potentiaalia. Sen erikoisuutena oli viherkatto. Suunnitelmassa oli mukana innovatiivisia materiaaleja kuten japanilaistyyppinen hiilletty puu, joka tuo vajalle sen persoonallisen ulkonäön.

Tuomaristoon kuuluivat tutkimuspäällikkö ja tuomariston puheenjohtaja Matti Kuittinen Aalto-yliopistosta, arkkitehti Elias Rainio Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta, Kari Aurimaa Vantaan Omakotiyhdistysten Keskusjärjestöstä, Henri Lappalainen Halkotupa Oy:stä, tutkimuspäällikkö Minna Kuusela Työtehoseurasta sekä ilmansuojeluasiantuntija Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista. Suunnittelukilpailu on osa Urbaani puuvaja -hanketta, jossa kehitetään uudenlaisia polttopuun kuivumista edistäviä varastointi- ja palveluratkaisuja kaupunkien pientaloalueille. Hankkeen toteuttavat TTS Työtehoseura, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Aalto-yliopisto.

Lisätietoja:

Tutkimuspäällikkö, Urbaani puuvaja suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja
Matti Kuittinen
Aalto-yliopisto,

Vinkkejä puunsäilyttämiseen: urbaanipuuvaja.fi

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.