IoThonissa etsittiin 5G-verkon mahdollistamia esineiden internet -innovaatioita

48 tunnin IoThon-hackathoniin osallistui opiskelijoita ja kehittäjiä ympäri Eurooppaa.
Aalto University / IoThon Comnet prize winners / photo: Linda Koskinen
Quadratics-tiimi voitti COMNET-palkinnon.

Otaniemen Open Innovation Housessa oli viikonloppuna vipinää, kun 110 opiskelijaa ja kehittäjää osallistui IoThon-hackathoniin. Osallistujilla oli 48 tuntia aikaa kehittää 5G-verkkoa hyödyntäviä ratkaisuja Ericssonin, Nokian, Siemensin, Telian ja RIOT-yhteisön esittämiin haasteisiin. Ratkaisuja etsittiin muun muassa katuvalopylväiden uudenlaiseen hyödyntämiseen sekä ympäristön kehittämiseen ja resurssien käytön vähentämiseen Otaniemen kampusalueella.

Haasteiden yksityiskohdat paljastettiin perjantaina 3.5. ja osallistujat työskentelivät niiden parissa perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. He saivat viikonlopun ajaksi käyttöönsä Aalto-yliopiston ja yrityspartnereiden tarjoamia 5G- ja IoT -alustoja, joiden lisäksi yliopisto tarjosi kehittäjille yhteyden NB-IoT:ta tukevaan 5G-mobiiliverkkoon. Ratkaisut esiteltiin raadille sunnuntai-iltapäivänä.

5G:n huippunopea tiedonsiirto mahdollistaa uudenlaisia liiketoiminnan muotoja

5G-mobiiliverkkoja testataan ja rakennetaan ympäri maailmaa ja yritykset etsivät uusia 5G:n mahdollistamia liiketoiminta-alueita ja palvelukonsepteja. 5G:n mahdollistamaa lähes reaaliaikaista tiedonsiirtoa voi hyödyntää esimerkiksi teollisuuden automaatiossa tai älyliikenteessä.

Osallistujien käytössä ollut 5G-testiverkko kattaa periaatteessa koko Aallon kampuksen, joten tiimit saattoivat asentaa antureitaan mihin tahansa Otaniemen kampuksen alueella ja hyödyntää 5G-verkon kautta saatua dataa omien palveluidensa kehittämiseen. Telia toi tapahtuman alueelle 4G-verkkoon päivitettävän LTE-M:n, joka on uutta esineiden internet -tekniikkaa. Pilottivaiheessa oleva tekniikka mahdollistaa laajalla verkkopeitolla IoT-yhteyksiä perinteisiä matkapuhelinverkkoja alhaisemmalla virrankulutuksella.

Comnet-palkinnon voittajatiimi kehitti mobiilin urheiluvalmentajan

Suosituimman haasteen esitti Nokia: 17 tiimiä kehitteli viikonlopun aikana uusia tapoja hyödyntää tulevaisuuden älykkäitä LuxTurrim5G -katuvalopylväitä. Tiimien ratkaisuissa katuvaloverkosto valjastettiin muun muassa sähköpotkulautojen lataukseen, kadonneiden lemmikkien jäljittämiseen sekä autoilijoiden varoittamiseen lähialueella liikkuvista hirvieläimistä.

IoThonin COMNET-pääpalkinnon pokkasi kuitenkin Telian haasteeseen tarttunut Quadratic-tiimi. Tiimi kehitti lisätyn todellisuuden valmentajan, joka antaa urheilijoille reaaliaikaista palautetta käsivarteen sijoitettavien värähtelevien aktuaattoreiden kautta.

”Voittajatiimi rakensi toimivan prototyypin, jossa yhdistyvät liikkeenkaappaus älypuhelimen videosyötteestä sekä tuntoaistiin perustuva, laitteen kautta vastaanotettava palaute”, tuomariston puheenjohtaja professori Riku Jäntti sanoo.

Esitelty järjestelmä käyttää hyväkseen 5G:n pientä siirtoviivettä sekä uusia koneoppimisen työkaluja urheiluharjoittelua hyödyttävän palvelun tarjoamiseksi.

”Olemme iloisia siitä, että löysimme ratkaisun, joka todella pystyy hyödyntämään 5G-verkkoa ja että saimme sen toimimaan viikonlopun aikana”, Perttu Yli-Opas Quadratics-tiimistä kertoo.

”Emme luultavasti ehdi viemään ideaa eteenpäin, vaikka kiinnostusta olisi. Toki, jos jostain ilmaantuu projektista innostuneita koodareita, voisi olla mahdollista viedä tuote markkinoille asti. Telian haasteen voiton myötä saamme myös mahdollisuuden esitellä tuotetta Helsingissä kesäkuussa järjestettävässä ITS European Conference 2019 -tapahtumassa. Tämä toisi erinomaista näkyvyyttä tulevalle tuotteelle.”

Palkitut

• Yuanzong Zhang
  • Jun Zhang
  • Yichen Cao

Siemens, ratkaisun esitteleminen Teknologia 19 -messuilla Siemensin messuosastolla

Volta: a power management system to avoid network overload and reduce electricity costs

• Kevin Jacob
  • Omar Boufous
  • Semih Iseri
  • Otso Valta

Telia, lahjakortti 400 € + mahdollisuus esitellä ratkaisua ITS European Conference 2019 -tapahtumassa

Quadratic: The Real Time AR Coach

• Joonatan Bergholm
  • Frans Lehmusvaara
  • Joa Riski
  • Perttu Yli-Opas

Vuoden 2019 IoThonin järjesti Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos (COMNET). Ensimmäinen IoThon järjestettiin vuonna 2018 Berliinissä, jolloin tapahtumaa isännöi Freie Universität Berlin. Aalto-yliopiston lisäksi IoThonin yliopistokumppaneita ovat HAW Hamburg, University of Basel, Freie Universität Berlin sekä Athens University of Economics and Business.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: