IoT-laitteiden energiatehokkuutta parantava Minima Processor Oy sai miljoonarahoituksen

Yrityksen teknologia pienentää elektronisten laitteiden energiankulutuksen parhaimmillaan jopa murto-osaan nykyisestä.

Ennusteiden mukaan vuonna 2020 maailmassa on esineiden internetiin, eli IoT:hen, kytkettyjä laitteita viisi kertaa enemmän kuin älypuhelimia, ja tuottavuuden kasvua tavoittelevien yritysten odotetaankin investoivan IoT:hen merkittävästi lähivuosina. Koska jokainen verkkoon kytketty IoT-laite tekee digitaalista laskentaa, on sen energiankulutuksen vähentäminen kriittinen tekijä IoT:n taloudellisuuden ja ympäristövaikutusten kannalta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto ovat kehittäneet ainutlaatuisen teknologian, joka parantaa digitaalisen laskennan energiatehokkuutta jopa 20-kertaisesti. Patentoitu teknologia perustuu mikropiirien toimintapisteen optimointiin ja sen avulla on saavutettu energiatehokkuuden maailmanennätys. Teknologian kaupallistamismahdollisuuksia selvitettiin Tekesin Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -rahoituksella vuosina 2015–2016. Nyt teknologiaa kaupallistava, vuoden 2016 huhtikuussa perustettu Minima Processor Oy on saanut 1,6 miljoonan euron sijoituksen CFT Nordic Capital Ltd:ltä (osa CFT Capital Ltd:tä), VTT Ventures Oy:ltä, Aalto-yliopistolta sekä yksityisiltä sijoittajilta.

“Minima on mukana edistämässä digitalisaatiota ja muuttamassa maailmaa. Teknologiamme avulla tehokasta digitaalista tietojenkäsittelyä voidaan käyttää edullisesti yhä useammissa sovellutuksissa. Laitteisiin, kuten vaikkapa virtuaalitodellisuuslaseihin, saadaan Miniman avulla enemmän tehoa ja ominaisuuksia”, toteaa Miniman hallituksen puheenjohtaja Jani Mäkipää.

”Digitaalinen tietojenkäsittely on älyä, jonka vaikutusta meidän kaikkien elämään ei voi painottaa liiaksi. Esimerkiksi iPod muuttaa musiikin ihmisen kuunneltavaksi digitaalisen laskennan avulla”, täydentää Miniman teknologiajohtaja Lauri Koskinen.

Uusia mahdollisuuksia

Miniman teknologian sovellusmahdollisuudet ovat laajat, koska sitä voidaan käyttää lähes kaikissa elektronisissa laitteissa. Yrityksen teknologia lisätään digitaalista laskentaa suorittaviin, integroituihin piireihin ennen niiden valmistamista. Yritys toimittaa ja lisensoi teknologiaasa toisille puolijohdeteollisuuden yrityksille, joiden tuotteisiin sen ratkaisu integroidaan. Alkuvaiheessa Minima tavoittelee johtavaa markkinaosuutta IoT-laitteiden tiedonkäsittelyn energiansäästöratkaisuista ja laajentaa myöhemmin toimintansa muille markkina-alueille.

“IoT-sovellutukset tulevat muuttamaan teollisuuden toimintatapoja ja luomaan uusia ratkaisuja. Nopealiikkeisille ja innovatiivisille tulee olemaan monia mahdollisuuksia IoT-markkinoilla”, sanoo Miniman toimitusjohtaja Toni Soini.

Minima Processor on Risc-V –säätiön perustajajäsen muun muassa IBM:n, Googlen ja Oraclen kanssa.

Lisätietoja:

Toni Soini, toimitusjohtaja
p. 040 735 36 78

www.minimaprocessor.com

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.