INTERVENTIO KAUPUNKITILAAN -kirja julkaistu

Interventio kaupunkitilaan - kirja esittelee kolme eri perspektiiviä interventiotaiteeseen ja sen tekemiseen Anna Jensenin, Denise Zieglerin ja Taina Rajantin projektien kautta.
Interventio kaupunkitilaan - kirja

INTERVENTIO KAUPUNKITILAAN - Kokeellinen interventio taiteellisen tutkimuksen ja -korkeakouluopetuksen välineenä

Published by Aalto ARTS Books, Finland
Copyright: Anna Jensen, Denise Ziegler & Taina Rajanti 2018
ISBN 978-952-60-7792-5

Interventio kaupunkitilaan -kirja esittelee kolme eri perspektiiviä interventiotaiteeseen ja sen tekemiseen Anna Jensenin, Denise Zieglerin ja Taina Rajantin projektien kautta. Kirja alkaa yhteisellä interventiotaiteen historiaa ja käsitettä käsittelevällä johdannolla. Kirjan lähtökohtana on niin kutsuttu Pori School ja sen luoma traditio. Kirjassa Porissa toteutetut interventiot toimivat esimerkkeinä, joiden kautta erilaisia interventiotaiteeseen ja julkiseen tilaan liittyviä kysymyksiä käsitellään.

Porissa toimi vuosina 2004-2014 kaksi Aalto-yliopiston maisteriohjelmaa. Tänä aikana opetus, taide ja tutkimus vietiin luokkahuoneista, gallerioista ja studioista kaupunkitilaan ja tuotiin vuorovaikutukseen urbaaniin tilaan ja sosiaalisiin rakenteisiin liittyvien kysymysten kanssa. Porin kaupungista tuli alusta ja laboratorio kokeellisille taideprojekteille. Tänä päivänä tämä Pori Schoolin viitekehys ei ole enää sidottu vain Poriin, vaan entiset opiskelijat, opettajat ja tutkijat ylläpitävät ja kehittävät edelleen sitä eri puolilla.

Interventio kaupunkitilaan kirjassa taiteellinen interventio käsitetään sosiaaliseksi väliintuloksi, paikka- ja aikasidonnaiseksi teoksi tai teokseksi, joka ottaa kantaa vallitseviin olosuhteisiin ja muuttaa tapaamme tarkastella niitä. Se on vuorovaikutuksessa kaupunkitilan ja kaupunkilaisten kanssa, ja mahdollistaa julkisen tilan kysymysten, sen rajoitusten ja mahdollisuuksien pohtimisen yhdessä.

Kirja esittelee lukijoille interventiotaiteen historiaa ja teoriaa yleisemmin, mutta myös Pori Schooliin liittyviä viimeaikaisia interventioita. Kirjan kirjoittajien projektit konkretisoivat käsitystä interventiotaiteesta ja sen keskeisistä tutkimuskysymyksistä kuvin ja sanoin.

Suhde kaupunkitilaan on olennainen konteksti teoille ja teoksille - esimerkiksi Porin maailmannäyttely vuonna 2015 tutki Porin kaupunkitilaa sekä monumentaalisen taidennäyttelyn mahdollisuuksia SuomiAreenan ja Pori Jazzin ihmismassojen ja telttameren keskellä, ja veistosinstallaatio Airot aidalle (2016) puolestaan käsitteli kaupunkitilaan liittyvän ylevän käsitettä jalankulkijan näkökulmasta.

Kirja on tarkoitettu sekä taiteellisesta interventiosta että kaupunkitilan kysymyksistä kiinnostuneille opiskelijoille, opettajille, tutkijoille, tekijöille ja kaikille kaupunkitilan käyttäjille.

Tekijöiden yhteystiedot:
Anna Jensen, 050 598 6606 / [email protected]
Denise Ziegler, 050 332 0965 / [email protected]
Taina Rajanti, 050 384 5662 / [email protected]

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.