Intensiivikurssilla etsitään kestäviä design-ratkaisuja COVID-19:n jälkeiseen aikaan

Health and Wellbeing Architecture -intensiivikurssilla 'Learnings from the Pandemic' luodaan ratkaisuja pandemioihin monitieteellisistä lähtökohdista.
Aalto University Learning Centre

Terveyden ja hyvinvoinnin arkkitehtuuri vaikuttaa kaikkeen ympäristössämme

Globaalit pandemiat asettavat haasteita kaikille elämänaloille. Arkkitehtuuri ja design muovaavat päivittäistä elinympäristöämme, eikä niiden tärkeyttä terveydelle ja hyvinvoinnille tule aliarvoida. Professori Laura Arpiainen haluaa keskittyä tähän kesän Health and Wellbeing Architecture -intensiivikurssilla.

"Hätätilanteet tuovat paljon luovuutta esiin. Meidän täytyy miettiä, mitkä ideat sopisivat myös pitkäkestoiseen käyttöön", sanoo Arpiainen, joka haluaa nähdä muutoksen tavassamme ajatella arkkitehtuurin ja muotoilun merkitystä yhteiskunnassa. Hänen mielestään pandemian aiheuttamia päätöksiä ja muutoksia tulisi tutkia ja soveltaa arkielämässä.

"Terveysarkkitehtuuri nähdään helposti vain osana sairaaloita ja muita terveydenhuollon yksikköjä. COVID-19:n aikana on globaalisti huomattu, että terveys ja hyvinvointi tulisi huomioida kaikissa muotoilu-, suunnittelu- ja rakennusprosesseissa", Arpiainen korostaa.

Intensiivikurssi koronaviruksen aiheuttamien haasteiden pohjalta

COVID-19 -pandemian tuottamia ideoita, huomioita, haasteita ja mahdollisuuksia tulee tarkastella monitieteellisestä näkökulmasta. Tämä on lähtökohtana kurssille, joka on suunnattu niin opiskelijoille kuin alan ammattilaisille.

"Tämänhetkiseen tilanteeseen ei ole yksittäistä ratkaisua. Intensiivikurssimme tuo yhteen vierailevia luennoitsijoita ja opiskelijoita monelta eri alalta keskustelemaan ja kehittämään uusia ideoita", Arpiainen sanoo.

Arkkitehtuuri ja muotoilu auttavat ehkäisemään infektioiden leviämistä monella tavalla. Detaljointi, materiaalit, ja toiminnallinen ja palvelusuunnittelu ovat esimerkkejä, mutta Arpiainen on kutsunut kurssille kansainvälisiä asiantuntijavieraita kertomaan myös muista vaihtoehdoista.

"On olemassa voimallinen väite siitä, että rakennettu ympäristö joko hyödyttää tai heikentää terveyttä. Eräs vierailevista luennoitsijoista, arkkitehti Tye Farrow Kanadasta, puhuu vaikuttavasti siitä, miten voimme luoda elämäämme rikastuttavia ympäristöjä", Arpiainen kertoo. Toinen vierailija on Reid Ewing, kaupunki- ja yhdyskuntasuunnittelun professori Utah'n yliopistosta Yhdysvalloista. Ewing in ensimmäisten joukossa julkaissut vertaisarvioidun artikkelin pandemian vaikutuksesta kaupunkisuunnitteluun. Professori Ana Betancour Ruotsista esittelee pandemian globaaleja vaikutuksia myös kolmannen maailman maissa.

Avoinna kiinnostuneille oppijoille ympäri maailmaa

Professori Laura Arpiainen on innoissaan kurssin järjestämisestä verkossa, sillä se mahdollistaa osallistumisen eri puolilta maailmaa. Aalto-yliopiston kesäkoulu keskittyy vahvasti haastepohjaiseen ja interaktiiviseen oppimiseen verkossa, eikä tämä intensiivikurssi muodosta poikkeusta.

"Kurssi on koostettu niin, että alkuviikko on täynnä luentoja, keskusteluja ja kyselytilaisuuksia. Kurssin loppupuoli keskittyy intensiiviseen mentorointiin, työpajoihin ja aivoriihiin, joissa ideoidaan uusia suunnitelmia, interventioita ja suuntauksia lainsäädäntöön ja julkisen vallan asetuksiin", Arpiainen kertoo.

Osallistujat pääsevät valitsemaan aiheensa oman kiinnostuksensa ja erikoisalansa mukaan. Kurssille sopivia näkökulmia tarjoavat esimerkiksi terveydenhuolto, asuminen, kaupunkiterveys, ikääntyvien asuminen ja hoito, globaalit ongelmat ja työympäristöjen tulevaisuus.

"Toivotan kurssille tervetulleiksi kaikkien alojen maisteri- ja tohtoriopiskelijoita, sekä jo työelämässä olevia ammattilaisia, jotka haluavat lisätä tietämystään muotoilun vaikutuksista hyvinvoinnille. Kurssi parantaa pandemiavalmiuksia kansainvälisesti ja todistaa että monissa hätätilanteissa on myös huomattava kasvun ja kehityksen mahdollisuus", Arpiainen summaa.

Health and Wellbeing Architecture Summer Intensive 'Learnings from the Pandemic' järjestetään verkossa 10.-14. elokuuta. Kurssi-ilmoittautuminen on auki Aallon opiskelijoille sekä muille kiinnostuneille. Lisätietoja kurssin sivuilta.

Students in front of Väre building of Aalto University campus

Aalto University Summer School

Aalto University Summer School offers high quality academic summer courses and programs at Aalto University.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.