Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumneille vaikuttava terästeos

Vuoden alumnit -taulu
Kuva: Joonas Lehtovaara

Iso teräksinen taulu Konetekniikan talon toisen kerroksen aulassa esittelee nimellä kaikki Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni -tunnustuksen saaneet henkilöt. Teoksen on suunnitellut ja valmistanut metallimateriaaleihin erikoistunut Eetu Enqvist, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni.

Tuttu materiaali esille kiinnostavalla tavalla

Vuoden alumnit -taulu on valmistettu teräksestä, joka on hapotettu kuparisulfaatilla ja happoliuoksella eläväksi ja arvokkaan näköiseksi. Vuoden alumnien nimet ovat harjattua ruostumatonta terästä. Muotonsa teos on saanut Otaniemen kartasta – korkeakoulua, Aalto-yliopistoa ja alumneja yhdistävästä tekijästä.

Materiaali liittyy korkeakoulun osaamiseen ja on yksi konetekniikan alan perusmateriaaleista.

Teoksessa yhdistyvät kaksi eri teräslaatua sekä uusi ja vanha teräsmateriaalin työstötekniikka. Se rakentuu kahdesta osasta; taustalevystä ja siihen kiinnittyvistä nimilaatoista. Molemmat on laserleikattu 4 millimetrin paksuisesta teräslevystä.

”Tila, johon työ on suunniteltu on suuri ja teoksen on tarkoitus erottua suuresta seinäpinta-alasta katsojille ja ohikulkijoille”, kertoo Eetu Enqvist.

Dean's List
Kuva: Eetu Enqvist

Vuoden alumnit -taulun vieressä olevat Dean’s List -taulut ovat myös saaneet uuden ilmeen. Niiden metallisissa kehyksissä on käytetty samaa materiaalia ja työstötekniikkaa kuin Vuoden alumnit -taulussa.

Vuoden alumni - tunnustus

Insinööritieteiden korkeakoulu myöntää vuosittain Vuoden alumni - tunnustuksen edistääkseen keskustelua yhteiskunnallisesti vaikuttavien alumnien ja korkeakoulun välillä. Ensimmäinen tunnustus myönnettiin vuonna 2016 St1:n hallituksen puheenjohtajalle Mika Anttoselle.

Vuonna 2017 tunnustus myönnettiin laivanrakennuksen diplomi-insinööri Ari Niemelälle, joka  työskentelee Meyer Turun telakalla rungon perussuunnittelun osastopäällikkönä.

Vuonna 2018 Vuoden alumniksi valittiin Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä,

Vuonna 2019 tunnustuksen sai Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Viimeisin tunnustus myönnettiin vuonna 2020 rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijalle, Granlundin toimitusjohtaja Pekka Metsille, .

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: