In memoriam: Kimmo Silvonen (1957–2023)

Vanhempi yliopistonlehtori Kimmo Silvonen teki yli 40 vuoden uran Teknillisessä korkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa. Viimeiset 10 vuotta hän toimi kaikille sähkötekniikan kandidaattiopiskelijoille tutun sähköpajakurssin ”kapellimestarina”.
Kimmo Silvonen. Kuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio
Kimmo Silvonen kuvattuna vuonna 2013 sähköpajakurssin loppunäytöksessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio

Äskettäin eläkkeelle jäänyt pitkäaikainen vanhempi yliopistonlehtorimme Kimmo Silvonen on menehtynyt yllättäen. Hän teki yli 40 vuoden uran Teknillisessä korkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa opettaen elektroniikan perusteita yli 10 000 opiskelijalle kaikissa Aalto-yliopiston korkeakouluissa.

Kimmo tuli Otaniemeen 1977 aloittamaan opiskelujaan ja innostui ensimmäisenä opiskeluvuotenaan virtapiireistä ja verkoista. Tie vei elektroniikan pariin, sillä hänellä oli jo elektroniikan harrastajan tausta. Koska tuntiassistentin hommat olivat niin mieleisiä, ura suuntautui opettamisen pariin. Ensin alana oli teoreettinen sähkötekniikka ja myöhemmin Kimmo toimi assistentin virassa ja opetti muiden koulujen opiskelijoille sähkötekniikan aiheita laajemminkin. Lehtorina Kimmo aloitti 1991 ja teki useita oppikirjoja, joiden kansien väliin on mahdutettu sähkötekniikan aiheita todella kattavasti laidasta laitaan. Opettajana hän oli pidetty ja sai ansioistaan Teknillisen korkeakoulun vuoden 2003 oppikirjapalkinnon sekä Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden opettajapalkinnon 2011.

Tutkimustyössään Kimmo innostui piirianalysaattorien kalibrointimenetelmistä, joista hän teki väitöskirjansa 1999. Hänellä oli useita tähän aihepiiriin liittyviä kansainvälisiä julkaisuja ja konferenssiesitelmiä.

Kimmo oli sitoutunut kollega, joka jaksoi vuodesta toiseen olla innostunut työstään. Emme koskaan kuulleet hänen valittavan isoa työmäärää. Hänen joustavuutensa opiskelijoiden toiveiden suhteen oli omaa luokkaansa. Kimmon kanssa kaikki järjestyi. Viimeiset 10 vuotta hänet tunnettiin erityisesti kaikille sähkötekniikan kandidaattiopiskelijoille tutun sähköpajakurssin isähahmona. Tulevien Sähkötekniikan korkeakoulun sukupolvien koulutusta rakennetaan Kimmon ansiokkaan työn pohjalle.

Työuransa lisäksi Kimmo oli lähes ammattimainen yöperhosharrastaja. Meille kollegoille tämä näkyi niin, että kesälomalta palatessa Kimmo kertoi viettäneensä viikkokausia Siperian erämaassa keräten yöperhosten toukkia, joita sitten välillä ruokittiin purkissa myös työpaikalla, jos sopivaa ravintokasvia löytyi paremmin Otaniemestä kuin kodin läheltä.

Kimmon poismeno on valtava menetys erityisesti Kimmon opiskeluajoista asti rinnalla kulkeneelle vaimolle ja heidän kolmelle lapselleen. Otamme syvästi osaa Kimmon läheisten suruun.

Martti Valtonen
emeritusprofessori

Anu Lehtovuori
vanhempi yliopistonlehtori
Elektroniikan ja nanotekniikan laitoksen varajohtaja

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: