Ikiteekkarin terveiset: "Tämä on suuri koe!"

Krister Ahlström, kunniatohtori ja ikiteekkari, kehottaa aaltolaisia säilyttämään sosiaaliset verkostonsa myös koronapandemian aikana.
Krister Ahlström istumassa puutarhassa.

Koronaviruksen aiheuttaman väännön keskellä ei pidä unohtaa yhteistä hyväämme, tarvetta säilyttää verkostomme ja yhteishenkeämme.

Jo vuonna 1924 Jämeräpartainen Insinööri kehotti opiskelijoita pitämään hauskaa, mutta myös tukemaan yhteisöä, joten hän järjesti Tempauksen kerätäkseen rahaa Suomen olympiajoukkueen rahoittamiseksi. Kaikilla myöhemmillä Tempaus-aktiviteeteilla on ollut jonkinlainen sosiaalinen ulottuvuus. Seuraavaksi järjestettiin suuri lastenjuhla Messuhallissa ja sen jälkeen monia muita tapahtumia. Kesällä 1939 opiskelijat ja tutkijat osallistuivat Karjalan kannaksen linnoitustyöhön, sotien jälkeen rakennettiin Teekkarikylä, niitä seurasivat Suomen taloutta ja vientiä tukevat projektit ja monet, monet muut. Nuo ajat eivät aina olleet helppoja, ja Jämeräpartainen Insinööri kehotti meitä aina muistamaan elämämme ylevämmät tavoitteet. Ja pitämään hauskaa, eli sallimaan itsellemme hieman itsekkyyttä. Hän, joka on tietysti myytti, on inspiroinut tekniikan opiskelijoita jo melkein sadan vuoden ajan. Hänen visionsa on yhä erittäin ajankohtainen.

Meidät on nyt heitetty kriisin keskelle. Mitä tapahtuu, kun koko Aalto-yliopisto menee verkkoon emmekä voi tavata kollegoitamme kuten aiemmin? Tämä on suuri sosiaalinen kokeilu, ja pelkään, että se voi jatkua vielä kuukausia. Lukijani, me olemme valveutuneita ja motivoituneita, ja olen varma, että selviämme melko hyvin on-line-elämästä koteihimme eristettyinä. Tämä on ”itsekäs” osa. Pesemme kätemme, kuten edellytetään, pidämme ”sosiaalisen etäisyyden” ja valmistaudumme kohtaamaan sen väistämättömän suuren taloudellisen vahingon, jonka pandemia jättää jälkeensä.

Säilytä kuitenkin sosiaaliset verkostosi, ystävyyssuhteesi ja muut yhteyshenkilösi, olivatpa he lähellä tai kaukana. Ja ajattele, kuinka yhä voit tuoda oman kortesi kekoon koko yhteiskunnan hyväksi. Jämeräpartainen Insinööri huomaa tämän ja hymyilee hyväksyvästi!”

Ikiteekkari Krister Ahlström

Ikiteekkari, vuorineuvos Krister Ahlström on suomalaisen elinkeinoelämän pitkäaikainen vaikuttaja ja muun muassa Taideteollisen korkeakoulun kunniatohtori. Ikiteekkarin arvonimi ja ketjun käyttöoikeus on teekkariyhteisön arvokkain kunnianosoitus. Se voidaan myöntää ainoastaan Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan tai Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan entiselle jäsenelle, ja se saa olla korkeintaan yhdellä henkilöllä kerrallaan.

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.