Iiris Saittakarin väitöskirja kansainvälisen liiketoiminnan alan neljän parhaan väitöksen joukossa vuosina 2016–2018

Saittakarin palkitun väitöskirjan nimi on "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?".
Saittakarin kv liiketoiminnan alan väitöskirja palkittu

KTT Iiris Saittakarin väitöskirja valittiin neljän finalistin joukkoon Gunnar Hedlund -väitöskirjakilpailussa. Tämä arvostettu kansainvälisen liiketoiminnan alan maailmanlaajuinen kilpailu on nimetty edesmenneen, alaa innovatiivisella tavalla edistäneen ruotsalaisprofessorin mukaan. Palkinto jaettiin Tukholman kauppakorkeakoulun toimesta European International Business Academy (EIBA) -konferenssissa Poznanissa Puolassa joulukuussa. Kaikki neljä finalistia esittelivät konferenssissa väitöskirjansa kutsuvieraina. Voittajaksi ja 10,000$ palkinnon saajaksi valittiin Yamlaksira Getachew, joka väitteli Western Universitystä Kanadasta.

Iiris Saittakari väitteli Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa toukokuussa 2018. Hän tutkii väitöskirjassaan aluepääkonttoreiden sijaintia ja sijainnin muutosta. Tutkimus pohjautuu pääosin pitkittäistutkimustietoon 375 Suomessa sijaitsevasta aluepääkonttorista. Vain 60 prosenttia 1990-luvun lopulla Suomessa sijainneista aluepääkonttoreista oli saanut pitää vastuunsa joko osittain tai kokonaan vuoteen 2010 mennessä. Erityisesti suuret ja myyntiin keskittyneet suomalaiset tytäryritykset saivat pitää vastuunsa aluepääkonttorina. Usein aluepääkonttori on siirretty lähemmäs vastuumaita Venäjälle, Baltiaan tai Puolaan. Myös Ruotsiin on siirretty useita aluepääkonttoreita Suomesta.

”Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden tutkimus jatkuu myös tulevina vuosina juuri saamamme projektirahoituksen myötä”, Iiris Saittakari kertoo. ”Kaikki Suomessa sijaitsevat ulkomaisten yritysten pääkonttorit kartoitetaan ja niiden rooleja sekä liikkuvuutta eri maiden välillä tutkitaan.”

Saittakari korostaa, että aluepääkonttoreiden sijainnilla on merkittäviä vaikutuksia kohdemaalle. ”Ne tarjoavat korkeapalkkaisia työpaikkoja ja tuovat kehityspanoksia. Maat myös hyötyvät hyvästä maineesta investointien kohteena, ja siksi pääkonttoreista kilpaillaan kohdemaiden kesken.”

Iiris Saittakarin väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7940-0

Lisätietoja:
Iiris Saittakari
puh. 045 673 4631

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu: